Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van teamleiders bij de intenties van leerkrachten om te differentiëren

Henstra, Ciska (2022) De rol van teamleiders bij de intenties van leerkrachten om te differentiëren. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
CiskaHenstraDe rol van teamleiders bij de intenties van leerkrachten om te differentieren.pdf

Download (475kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs en differentiatie zijn termen die in Nederland veel worden gebruikt, zeker sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs in 2014. Niet alle leerkrachten lijken echter opgewassen tegen de taak van differentiatie, wat problematische gevolgen kan hebben voor de leerlingen en de leerkrachten zelf. In dit onderzoek wordt gekeken de ondersteuning van teamleiders en de invloed hiervan op de intenties van leerkrachten om te differentiëren. De onderzoeksvragen zijn: “In hoeverre is er een verband tussen de ondersteuning van de teamleider en de intenties van de leerkracht t.a.v. differentiatie? en "In hoeverre wordt deze relatie gemedieerd door het gevoel van de basisbehoeften competentie, autonomie en relatedness van de leerkracht?" Op basis van eerder onderzoek wordt verwacht dat de ondersteuning van de teamleider van invloed is op de intenties van de leerkrachten om te differentiëren. Ook wordt verwacht dat het effect wordt gemedieerd door de drie psychologische basisbehoeften - de behoeften aan competentie, autonomie en verbondenheid. 166 leerkrachten uit Nederland namen deel aan dit online onderzoek, waarin de constructen ‘ervaren ondersteuning’, ‘intenties om te differentiëren’ en ‘ervaren competentie, autonomie en verbondenheid’ werden gemeten. Uit de resultaten blijkt dat de ervaren ondersteuning wel de intenties van de leerkrachten beïnvloedt, maar ook dat dit effect volledig wordt gemedieerd door de ervaren basisbehoeften van de leerkrachten. Autonomie blijkt uit dit onderzoek de enige psychologische behoefte die de intenties van de leerkrachten beïnvloedt. De ervaren competentie en verbondenheid hadden geen significant effect. Dit onderzoek laat zien dat leiderschap van de teamleider een belangrijke rol speelt bij het stimuleren van de motivatie en intenties van leraren. Teamleiders zouden vooral autonomie moeten bevorderen. Ze kunnen dit doen door hun leraren aan te moedigen, keuzes te bieden en begrip en vertrouwen te tonen. Hoewel intenties kunnen worden vertaald naar feitelijk gedrag (Kennedy & Kennedy, 1996), is het niet bekend in hoeverre de leerkrachten echt differentiëren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 05 Jul 2022 12:32
Last Modified: 05 Jul 2022 12:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/716

Actions (login required)

View Item View Item