Boersma, Ilse (2022) Kleur als werkwoord. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Kleur als werkwoord door I. Boersma pdf..pdf Download (860kB) | Preview |
Abstract
Samenvatting Het is bekend dat kleuren de emotionele, psychologische en fysieke toestand van mensen kunnen beïnvloeden. Dit roept de vraag op of kleuren een rol kunnen spelen bij de vormgeving en uitkomsten van het hoger onderwijs. De onderzoeksvraag van dit onderzoek is dan ook: 'Hoe kan kleur bijdragen binnen de Active Learning Classrooms in het hoger onderwijs?' Om deze vraag te beantwoorden zijn acht semigestructureerde interviews afgenomen. Hiervoor zijn vier kunstenaars en vier kleurexperts geïnterviewd. De interviews zijn geanalyseerd met de kleurbelevingspiramide. Uit deze interviews blijkt dat de kleuren blauw en groen voor rust kunnen zorgen in een ruimte, hierdoor kunnen leerlingen zich goed concentreren tijdens het leren. De kleuren geel, oranje en rood hebben een positief effect op actief leren, omdat leerlingen door deze kleuren geactiveerd kunnen worden. Beide aspecten zijn belangrijk voor een ALC, de kleurencombinatie geel en blauw kwam het vaakst naar voren tijdens de interviews. Ook zijn dit contrasterende kleuren, waardoor ze nog meer opvallen naast elkaar. De contrasterende kleuren activeren de leerlingen nog meer. Bovendien geven studenten vaak de voorkeur aan lichte kleuren, omdat felle kleuren de student kunnen afleiden of zelfs storend kunnen zijn. Ten slotte heeft dit onderzoek aangetoond dat bij het kiezen van een kleur voor een ALC rekening moet worden gehouden met andere factoren zoals materiaal, licht en context. De conclusie is dan ook dat het juiste kleurgebruik in het ALC leerlingen kunnen activeren en motiveren. trefwoorden; Actief leren Klaslokaal, actief leren, kleur, kleurbelevingspiramide
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bosch, K.A. van den |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 05 Jul 2022 07:47 |
Last Modified: | 05 Jul 2022 07:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/723 |
Actions (login required)
View Item |