Javascript must be enabled for the correct page display

Verschillen in doelrealisatie voor subgroepen van Gezinnen met Meervoudige en Complexe problemen

Veurink, Anne (2022) Verschillen in doelrealisatie voor subgroepen van Gezinnen met Meervoudige en Complexe problemen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie2.pdf

Download (278kB) | Preview

Abstract

Ondanks dat er verschillende interventies zijn voor gezinnen met meervoudige en complexe problematiek (GMCP), heeft slechts een kleine groep binnen dat spectrum voldoende baat bij deze interventies. Het huidige onderzoek heeft tot doel kwantitatief te verhelderen in hoeverre bepaalde subgroepen binnen GMCP verschillen in de mate van doelrealisatie. De gegevens die in dit onderzoek zijn gebruikt, zijn verzameld tussen 2017 en 2018 in een quasi-experimenteel onderzoek door Visscher et al. (2020). De dataset bevat informatie van gezinnen (N=499) die de volgende zes interventies hebben gekregen: Multisysteemtherapie (MST), Multi-dimensionele Familietherapie (MDFT), Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG), Gezin Centraal (GC), Parent Management Training Oregon (PMTO) en 10 voor Toekomst (10vT). In het huidige onderzoek zijn de gezinnen verdeeld in drie subgroepen (geen, milde en ernstige problemen) op basis van de gerapporteerde opvoedingsstress, internaliserende en externaliserende problemen van het kind en sociale contacten bij aanvang van de interventie. Voor de variabelen opvoedingsstress, internaliserende problemen, externaliserende problemen en sociale contacten is een Kruskal Wallis uitgevoerd om te bepalen of de subgroepen gemiddeld verschillen in de mate van doelrealisatie zoals beoordeeld door de ouder en de verzorger. Uit de analyses bleek dat de subgroepen van de variabelen opvoedingsstress, internaliserende problemen en externaliserende problemen niet significant verschilden in de mate van doelrealisatie. Het bleek dat de subgroep zonder problemen en de subgroep met ernstige hulpproblemen op het gebied van sociale contacten een significant verschil lieten zien in de mate van doelrealisatie, zoals beoordeeld door de hulpverlener. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat een grotere mate van problemen sociaal gebied samenhangen met een lagere mate van doelrealisatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2022 07:49
Last Modified: 05 Jul 2022 07:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/726

Actions (login required)

View Item View Item