Javascript must be enabled for the correct page display

Cognitieve voorspellers voor begrijpend lezen

Kroeze, C.J. (2022) Cognitieve voorspellers voor begrijpend lezen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie definitief Carolien_Kroeze.pdf

Download (509kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de cognitieve voorspellers van begrijpend lezen. Begrijpend lezen is een zeer complex, veelzijdig en actief proces dat afhankelijk is van de integratie van meerdere cognitieve vaardigheden. De drie belangrijkste processen die van invloed zijn op begrijpend lezen zijn de technische leesvaardigheid, het fonemisch bewustzijn en de continue benoemsnelheid (Kendeou & Trevors, 2012). In dit onderzoek zijn die drie cognitieve voorspellers onderzocht bij 41 kinderen in Nederland. Om de technische leesvaardigheid, de continue benoemsnelheid en het fonemisch bewustzijn te meten, werden drie tests gebruikt. Dit waren de CB&WL, de EMT-Klepel en de FAT-R. De scores van deze tests werden geanalyseerd met behulp van een meervoudige regressie analyse. Uit de analyses van alle leerlingen blijkt dat de continue benoemsnelheid een belangrijke voorspeller is voor begrijpend lezen. Geen enkele cognitieve voorspeller bleek significant te zijn voor studenten in de bovenbouw. Technische leesvaardigheid blijkt een belangrijke voorspeller te zijn in de middenbouw.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 05 Jul 2022 07:49
Last Modified: 05 Jul 2022 07:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/727

Actions (login required)

View Item View Item