Lantinga, Dorien, G.D. (2022) Onderwijs aan Leerlingen met Autisme: Bepalende factoren voor de attitude van leerkrachten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
These Dorien Lantinga S4915909 def.pdf Download (766kB) | Preview |
Abstract
Nog steeds niet alle kinderen met speciale onderwijsbehoeften hebben toegang tot regulier onderwijs, ondanks de overgang naar inclusief onderwijs. Er is behoefte aan een wijdverspreide attitude onder leerkrachten om tot een inclusief onderwijssysteem te komen. Persoonskenmerken zoals kennis, burn-outsymptomen en competentiebeleving lijken deze attitudes te voorspellen. Patronen van exclusie variëren per land. In dit onderzoek wordt gekeken naar de verschillen tussen Roemeense en Nederlandse leerkrachten. Om de attitudes van de leerkrachten te meten is de vragenlijst 'My Thinking About Inclusion' (MTAI) gebruikt. Voor het meten van burn-outsymptomen is de Copenhagen Burnout Inventory (CBI) gebruikt, voor competentiebeleving de Teachers Sense of Efficacy Scale (TSES) en voor kennis de Autism Stigma & Knowledge Questionnaire (ASKQ). Univariate regressieanalyses zijn gebruikt voor de persoonskenmerken, die worden gecorrigeerd voor de achtergrondvoorspellers: leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en het verschil tussen leerkrachten in opleiding en leerkrachten in dienst. Een meervoudige lineaire regressieanalyse is daarna uitgevoerd voor alle significante voorspellers. CBI en TSES zijn significant gerelateerd aan attitude. Zo ook kennis, maar alleen op de subschalen verwachte uitkomsten en effecten in de klas van de MTAI. Opleidingsniveau, geslacht en leeftijd lieten geen effect zien. Het effect van kennis op attitude verschilt per land. Het effect van competentiebeleving verschilt ook per land op de verwachte uitkomstenschaal, net als burn-outsymptomen op de subschaal effecten in de klas die per land verschillen. Conclusies over de bepalende factoren voor de attitude van leerkrachten zijn dus afhankelijk van het land waar de leerkracht vandaan komt. Hoewel de gevonden effecten significant zijn, is door de effectgroottes niet duidelijk wat hiervan de impact is op de praktijk. Dit onderzoek draagt bij aan de schaarse kennis over cross-cultureel onderzoek naar bepalende factoren van de attitude van leerkrachten.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2022 13:52 |
Last Modified: | 05 Jul 2022 13:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/736 |
Actions (login required)
View Item |