Javascript must be enabled for the correct page display

Faciliterende en belemmerende factoren van passend onderwijs

Koster, Caya (2022) Faciliterende en belemmerende factoren van passend onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
S3576868_Masterthesis pdf.pdf

Download (446kB) | Preview

Abstract

Onderhavig onderzoek maakt inzichtelijk wat volgens leraren (n=178) en pabostudenten (n=103) belemmerende en faciliterende factoren zijn van passend onderwijs binnen de ecologische subsystemen, met de volgende hoofdvraag: Welke faciliterende en belemmerende factoren van passend onderwijs binnen de verschillende ecologische subsystemen worden genoemd door leraren en pabostudenten? Het inzicht in de factoren kan een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de implementatie van passend onderwijs. De volgende factoren kwamen naar voren per subsysteem. Micro-systeem: kindspecifieke kenmerken, en passend onderwijs is een goed concept (faciliterend). Kindspecifieke kenmerken, negatieve ervaringen van de leraar, negatieve gevolgen voor de leerling, en leraar onvoldoende toegerust (belemmerend). Meso-systeem: Leerlingen leren van elkaar (faciliterend) en beïnvloeden het groepsklimaat (belemmerend). Exo-systeem: randvoorwaarden en onvoldoende gefaciliteerd (belemmerend). Macro-systeem: Sociale inclusie (faciliterend), wet- en regelgeving en voordelen van speciaal onderwijs (belemmerend). Chrono-systeem: leeftijd van de leerling (faciliterend en belemmerend). Leraren en pabostudenten voelen zich onvoldoende meegenomen in de implementatie van passend onderwijs. Daarnaast verstaat een deel van de leraren en pabostudenten iets anders onder passend onderwijs dan het wettelijke uitgangspunt. Ook suggereren de resultaten dat leraren en pabostudenten passend onderwijs als lastig ervaren en dat het onvoldoende aansluit op de huidige praktijk. Leraren en pabostudenten ervaren een gebrek aan ondersteuning en aanvullende middelen. Daarnaast vinden leraren en pabostudenten dat passend onderwijs niet past bij hun vooropleiding en professionele ervaring en vragen hierdoor om bijscholing. Onze resultaten bevestigen eerder onderzoek waaruit blijkt dat leraren en pabostudenten behoefte hebben aan kleinere klassen, financiële middelen, handen in de klas, tijd, begeleiding voor leraren, en ondersteuning van het schoolpersoneel maar ook van ouders en de samenleving.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J. and Knot-Dickscheit, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2022 13:52
Last Modified: 05 Jul 2022 13:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/737

Actions (login required)

View Item View Item