Javascript must be enabled for the correct page display

Kansengelijkheid door talentontwikkeling

Schippers, Jildou (2022) Kansengelijkheid door talentontwikkeling. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis - Kansengelijkheid door talentontwikkeling - Jildou Schippers (def).pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Kansengelijkheid is een veelbesproken onderwerp in het onderwijs. Dat leerkrachten hieraan kunnen bijdragen, lijkt vanzelfsprekend. Hoe ze dat kunnen doen, is echter niet zo vanzelfsprekend. Het Primoraat ‘Kansengelijkheid door talentontwikkeling’ van het schoolbestuur Openbaar Onderwijs Groningen ontwikkelde instrumenten waarmee leerkrachten zich bewust worden van kansen(on)gelijkheid in de klas en handvatten krijgen om daarmee om te gaan gebaseerd op de talentgerichte benadering van Veenker, Steenbeek, Van Dijk en Van Geert (2017). In dit kwalitatieve praktijkgerichte onderzoek is onderzocht hoe de bijdrage van het Primoraat kan worden versterkt en ontwikkeld, zodat de kansengelijkheid in de klaslokalen van Openbaar Onderwijs Groningen wordt vergroot. Thema’s en werkzame bestanddelen van bestaande interventies op het gebied van kansengelijkheid en talentontwikkeling in Nederland zijn geïnventariseerd door middel van documentonderzoek en interviews met deskundigen. Daarnaast hebben leerkrachten van Openbaar Onderwijs Groningen de instrumenten van het Primoraat getest en hun ervaringen en meningen toegelicht in interviews. Uit de resultaten komen differentiatie, verwachtingen, de rol van de leerkracht en leerkrachtprofessionalisering naar voren als belangrijke thema’s voor zowel kansengelijkheid als talentontwikkeling. De instrumenten van het Primoraat bevatten deze thema’s en creëren bewustwording bij leerkrachten, maar ze zijn nog niet concreet genoeg en leerkrachten missen achtergrondinformatie. De aanbevelingen voor het Primoraat zijn 1) het verduidelijken van de opmaak en de leesbaarheid van de werkkaarten, 2) het ontwikkelen van professionalisering voor leerkrachten waarbij de instrumenten ingebed worden in de theorie en het ontwerpen van een implementatieproces voor de instrumenten en 3) het doen van vervolgonderzoek naar de werkkaarten en het implementatieproces.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jan 2022 11:42
Last Modified: 24 Jan 2022 11:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/74

Actions (login required)

View Item View Item