Javascript must be enabled for the correct page display

De Implementatie van Virtual en Augmented Reality in het Primair Onderwijs: Een survey-onderzoek naar de vaardigheden en intenties van leerkrachten

Andringa, Stijn Thomas (2022) De Implementatie van Virtual en Augmented Reality in het Primair Onderwijs: Een survey-onderzoek naar de vaardigheden en intenties van leerkrachten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorscriptie_DEF2_S4149114.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (388kB)

Abstract

Recentelijk is er veel onderzoek uitgegaan naar de potentiële voordelen van het gebruik van Informatie en Communicatie Technologie in een schoolomgeving. Onderzoek heeft uitgewezen dat technologieën als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kunnen helpen bij het verbeteren van schoolprestatie en -motivatie van leerlingen. De vraag hoe leraren voorbereid moeten worden op implementatie van deze nieuwe immersieve technologieën blijft echter onbeantwoord. De huidige studie heeft getracht om de condities en omstandigheden benodigd voor het gebruik van VR/AR vast te leggen. Theorieën met betrekking tot determinanten van het gebruik van ICT stellen dat affordanties, vaardigheden en intentie succesvol het gebruik van digitale leermiddelen door docenten kunnen voorspellen. De verwachting was dan ook dat deze determinanten in een context van het gebruik van VR/AR ook zouden gelden. Data zijn verzameld via een vragenlijst, die uiteindelijk beantwoord is door 22 respondenten. Vervolgens zijn een t-test, mediatie-analyses en een regressie-analyse uitgevoerd. De resultaten lieten significant betere TPACK-vaardigheden zien bij docenten die VR/AR wel gebruikten in tegenstelling tot docenten die VR/AR (nog) niet gebruikten. Hoewel er in dit onderzoek geen directe effecten kunnen worden bevestigd, suggereert de bevinding dat zelfs in een kleine dataset significante verschillen in TPACK-vaardigheden gevonden worden dat er wel degelijk een relatie is tussen TPACK-vaardigheden en het gebruik van VR/AR. Op basis van deze bevinding lijkt de roep om docent-opleidingsprogramma's om docenten voor te bereiden op een nieuwe technologische realiteit relevanter dan ooit, aangezien docenten in het primair onderwijs binnen een paar jaar niet meer genoeg hebben aan enkel begrip over technologieën als Word en Email.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 12:46
Last Modified: 08 Jul 2022 12:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/745

Actions (login required)

View Item View Item