Javascript must be enabled for the correct page display

Zijn basisschoolleerkrachten klaar voor de leertechnologieën van de toekomst? Een onderzoek naar de relatie tussen de keuze van leerkrachten om Augmented en Virtual Reality in te zetten en de ervaren autonomie, competentie en relatie.

Post, Tamár (2022) Zijn basisschoolleerkrachten klaar voor de leertechnologieën van de toekomst? Een onderzoek naar de relatie tussen de keuze van leerkrachten om Augmented en Virtual Reality in te zetten en de ervaren autonomie, competentie en relatie. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk AOLB T.B.J. Post.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (809kB)

Abstract

De toenemende populariteit en het gebruik van onderwijstechnologieën en digitale studiehulpmiddelen, zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), hebben invloed op de manier waarop leerkrachten het basisonderwijs en de manier waarop leerlingen leren vormgeven. Toch maken niet veel leerkrachten gebruik van de mogelijkheden van deze technologieën, mogelijk omdat ze niet intrinsiek gemotiveerd zijn. Dit onderzoek gebruikt de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan om leerkrachten te vergelijken die in de toekomst wel of niet gebruik willen maken van AR/VR. De bevrediging van de psychologische basisbehoeften, de leeftijd en de werkervaring van de leerkracht worden voor elke groep gemeten met een online vragenlijst en geanalyseerd met Fisher's exact-tests en Spearman's correlatie. Bovendien worden leeftijd en werkervaring ook geanalyseerd met Fisher's exact-tests en Spearman's correlatie, als alternatieve verklaringen voor verschillen tussen de groepen. Dit onderzoek vond geen significante verschillen tussen leerkrachten die AR/VR in de toekomst wel of niet willen inzetten in relatie tot de bevrediging van de psychologische basisbehoeften, hun leeftijd en werkervaring. Wel werd een positieve relatie gevonden tussen autonomie en verbondenheid, een positieve relatie tussen leeftijd en werkervaring en een negatieve relatie tussen leeftijd, werkervaring en competentie. Deze bevindingen wijzen erop dat mogelijk andere factoren dan intrinsieke motivatie van invloed zijn op de bereidheid van leerkrachten om in de toekomst AR/VR te gebruiken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 08 Jul 2022 07:05
Last Modified: 08 Jul 2022 07:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/747

Actions (login required)

View Item View Item