Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van IAG in vergelijking met MST op het vergroten van zelfredzaamheid bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Van der Vegt, Lize, L (2022) Het effect van IAG in vergelijking met MST op het vergroten van zelfredzaamheid bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie_L van der Vegt_ S3994732 (definitieve versie; pdf).pdf

Download (236kB) | Preview

Abstract

Inleiding: De zelfredzaamheid van gezinnen met meervoudige en complexe problemen is vaak laag, gezien zij chronische problemen ervaren op meerdere levensgebieden. Het vergroten van de zelfredzaamheid is belangrijk voor het welzijn van deze gezinnen. Het doel van deze studie is om te onderzoeken of IAG/MST effectiever is in het vergroten van de zelfredzaamheid. Daarnaast wordt het verschil in effect van IAG/ MST op zelfredzaamheid tussen gezinnen met en zonder een vermoeden van verstandelijke beperking bij ouder(s) onderzocht. Methode: De gegevens zijn reeds verzameld in een quasi-experimentele studie. Vragenlijsten zijn ingevuld bij begin (T0), einde van de interventie (T1) en drie maanden na eind van de interventie (T2). Op T0 zijn de variabelen 'uitgevoerde interventie' (IAG/MST) en 'vermoeden van verstandelijke beperking bij ouder(s)' gemeten. De zelfredzaamheid is gemeten op T0 en T1 door middel van de zelfredzaamheidsmatrix (ZRM). Een between-within subjects ANOVA is uitgevoerd om het verschil in effect van IAG/MST op zelfredzaamheid te onderzoeken. Een moderatie-analyse is uitgevoerd om het verschil in effect van IAG/MST op zelfredzaamheid te onderzoeken tussen gezinnen met en zonder een vermoedelijke verstandelijke beperking bij ouder(s). Resultaten: IAG heeft een significant groter effect op zelfredzaamheid dan MST voor het domein 'activiteiten dagelijks leven' van de ZRM. Voor het domein 'scholing' heeft MST een significant groter effect op zelfredzaamheid dan IAG. Daarnaast heeft IAG een significant groter effect op zelfredzaamheid voor de domeinen 'justitie' en 'lichamelijke verzorging' dan MST wanneer er een vermoeden is van een verstandelijke beperking bij de ouder(s). Conclusie: Wanneer gezinnen een lage score hebben op het domein 'scholing', kan MST geadviseerd worden als meest effectieve interventie om de zelfredzaamheid op dit domein te vergroten. Bij gezinnen met een lage score op het domein 'activiteiten dagelijks leven' kan IAG geadviseerd worden. Daarnaast kan voor gezinnen waarin hulpverleners een verstandelijke beperking bij ouder(s) vermoeden en die een lage score hebben op het domein 'justitie' of 'lichamelijke verzorging', IAG worden geadviseerd om de zelfredzaamheid op deze domeinen te verhogen. Vervolgonderzoek kan mogelijk meerdere interventies vergelijken op effectiviteit.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Jul 2022 13:17
Last Modified: 06 Jul 2022 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/751

Actions (login required)

View Item View Item