Javascript must be enabled for the correct page display

Interventies als hulpmiddel tijdens en voorafgaand aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme: De PEERS-training en imaginaire exposure

Janssen, Isabelle (2022) Interventies als hulpmiddel tijdens en voorafgaand aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme: De PEERS-training en imaginaire exposure. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese_Isabelle Janssen_s4509153.pdf

Download (378kB) | Preview

Abstract

Veel adolescenten ervaren stress tijdens de identiteitsontwikkeling, maar mensen met autisme ervaren naast deze stress ook vaak problemen in de identiteitsontwikkeling (Cooper, 2017). Daarnaast blijkt dat het hebben van een sociaal trauma mogelijk de zoektocht naar de identiteit in de weg kan staan. In eerder onderzoek zijn de behoeften: zelfkennis, zelfacceptatie, zelfregulatie en zelfrealisatie beschreven, die van belang zijn in de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme (Greaves-Lord, persoonlijke communicatie, 13 april 2022). Om de identiteitsontwikkeling gemakkelijker te laten verlopen, is een interventie onderzocht die mogelijk in de behoeften kan voorzien. Hypothese 1 verondersteld dat de PEERS-training zinvol kan bijdragen aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme. Hypothese 2 verondersteld dat imaginaire exposure randvoorwaardelijk kan zijn, voorafgaand aan interventies gericht op identiteitsontwikkeling, wanneer er sprake is van een sociaal trauma. Hypothese 1 is getoetst aan de hand van een thematische analyse en hypothese 2 aan de hand van een literatuurstudie. De resultaten laten zien dat de PEERS-training voldoende toereikend in de behoeften van zelfkennis, zelfregulatie en zelfrealisatie voorziet. In de behoefte van zelfacceptatie kan slechts ten dele tegemoet worden gekomen. Hypothese 1 kan om deze reden dan ook deels bevestigd worden. Uit de literatuurstudie blijkt tevens dat imaginaire exposure een goede methode kan zijn voor het behandelen van een sociaal trauma, zodat een persoon zich vervolgens kan richten op interventies gericht op de identiteitsontwikkeling. Hypothese 2 kan dan ook bevestigd worden. De implicaties van deze onderzoeksresultaten en de bijbehorende beperkingen worden besproken. Trefwoorden: autisme, identiteitsontwikkeling, PEERS-training, sociaal trauma, imaginaire exposure

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 07 Jul 2022 09:21
Last Modified: 07 Jul 2022 09:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/753

Actions (login required)

View Item View Item