Javascript must be enabled for the correct page display

Interventies als hulpmiddel tijdens en voorafgaand aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme: De Yucelmethode en EMDR

Palthe, Anna (2022) Interventies als hulpmiddel tijdens en voorafgaand aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme: De Yucelmethode en EMDR. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese_Anna Palthe_s3864502.pdf

Download (450kB) | Preview

Abstract

Veel adolescenten ervaren stress tijdens de identiteitsontwikkeling, maar mensen met autisme ervaren naast deze stress ook vaak problemen in de identiteitsontwikkeling (Cooper, 2017). Daarnaast blijkt dat het hebben van een sociaal trauma mogelijk de zoektocht naar de identiteit in de weg kan staan. In eerder onderzoek zijn de behoeftes: zelfkennis, zelfacceptatie, zelfregulatie en zelfrealisatie/zelfredzaamheid beschreven die van belang zijn in de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme (Greaves-Lord, persoonlijke communicatie, 13 april 2022). Om de identiteitsontwikkeling gemakkelijker te laten verlopen, is een interventie onderzocht die mogelijk in de behoeftes kan voorzien. Hypothese 1 luidt dat de Yucelmethode zinvol kan bijdragen aan de identiteitsontwikkeling van mensen met autisme. Hypothese 2 luidt dat EMDR randvoorwaardelijk kan zijn, voorafgaand aan interventies gericht op identiteitsontwikkeling, wanneer er sprake is van een sociaal trauma. Hypothese 1 is getoetst aan de hand van een thematische analyse en hypothese 2 aan de hand van een literatuurstudie. Hypothese 1 kan deels bevestigd worden, doordat Yucelmethode voldoende toereikend kan zijn in de behoeftes van zelfkennis en zelfrealisatie/zelfredzaamheid in de identiteitsontwikkeling. De Yucelmethode kan slechts gedeeltelijk en onder bepaalde voorwaarden in de behoeftes tot zelfacceptatie en zelfregulatie voorzien. Hypothese 2 kan bevestigd worden. Uit literatuurstudie blijkt dat EMDR kan helpen om een sociaal trauma te behandelen, zodat mensen met autisme vervolgens kunnen deelnemen aan interventies gericht op identiteitsontwikkeling. De implicaties van deze onderzoeksresultaten en de bijbehorende beperkingen worden besproken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 07 Jul 2022 07:41
Last Modified: 07 Jul 2022 07:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/754

Actions (login required)

View Item View Item