Javascript must be enabled for the correct page display

From Toilet to Table: The effects of emotions and emotional framing on the acceptability of and willingness to use sewage-based drinking cups

Gorter, Wytse (2022) From Toilet to Table: The effects of emotions and emotional framing on the acceptability of and willingness to use sewage-based drinking cups. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Master Thesis WA_Gorter S3491900 PDF.pdf

Download (975kB) | Preview

Abstract

Door klimaatverandering zijn urgente oplossingen nodig voor een gezond behoud van onze planeet. Eén van deze oplossingen is het bevorderen van een circulaire economie, dat vervuiling en afval vermindert. Producten gemaakt van gerecycled rioolmateriaal vervullen deze noodzaak sterk, aangezien zij CO2-uitstoot en afvalproductie verminderen. Desalniettemin wordt grootschalige implementatie van deze producten verhinderd door lage publieke acceptatie dat sterk wordt beïnvloed door walging, ook wel bekend als de ‘yuck factor’. Op basis van theorieën over duale-processen in keuzemaking, werd in dit onderzoek verwacht dat morele berichtgeving de acceptatie van en bereidheid om riool-gerecyclede bekertjes te gebruiken zou laten stijgen, tezamen met daadwerkelijk gebruik van deze bekertjes. Het werd verwacht dat hedonische berichtgeving dit tot een kleinere mate zou bewerkstelligen. Ter aanvulling werd verwacht dat actief emoties benaderen acceptatie en bereidheid om te gebruiken zou doen stijgen, en dat sterk waargenomen morele emoties deze relatie zouden versterken. Ten slotte werd er verwacht dat walging een sterke negatieve relatie had met acceptatie en bereidheid om te gebruiken, en dat zwakke hedonische emoties deze relatie zouden versterken. Data van 200 deelnemers was verzameld in openbare ruimtes met het gebruik van een experimenteel between-subjects veldonderzoek. De resultaten van dit onderzoek ondersteunen dat morele berichtgeving resulteert in hogere acceptatie van en bereidheid om riool-gerecyclede bekertjes te gebruiken. Bovendien versterken zwakke hedonische emoties de sterke negatieve relatie tussen walging en acceptatie. Deze resultaten impliceren dat emoties zeer belangrijk zijn bij het promoten van riool-gerecyclede producten, en daarom kunnen groene bedrijven hun marketingstrategieën aanpassen om beter op één lijn te komen met motivaties van consumenten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Muinos Trujillo, G. and Perlaviciute, G.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Environmental Psychology (EP) [Master Psychology]
Date Deposited: 07 Jul 2022 07:30
Last Modified: 07 Jul 2022 07:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/758

Actions (login required)

View Item View Item