Lobers, Emilie (2022) Ouderbetrokkenheid binnen de voorschoolse educatie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Pedagogische Wetenschappen - Emilie Lobers - S4922077.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In dit verkennend onderzoek is nagegaan in hoeverre pedagogische medewerkers van de Integrale Kind Centra in de gemeente Leeuwarden zich bewust zijn van de relatie tussen de thuissituatie en voorschoolse opvang van het jonge kind. Het onderzoek is een deelonderzoek binnen een meerjarig onderzoek naar ouderbetrokkenheid. Dit onderzoek richt zich op ondersteunende en belemmerende factoren die pedagogische medewerkers ervaren om de ouderbetrokkenheid te vergroten. Er is weinig inzicht in en kennis van bevorderende en belemmerende factoren met betrekking tot ouderbetrokkenheid binnen de voorschoolse opvang, waardoor pedagogische medewerkers handelingsverlegen worden. In dit onderzoek zijn kwalitatieve analyses uitgevoerd om inzicht te krijgen in de ervaringen en meningen van de pedagogische medewerkers. Het blijkt dat demografische kenmerken van ouders, zoals het opleidingsniveau en de taal die zij thuis met hun kinderen spreken, van invloed kunnen zijn op het leren en de ontwikkeling van jonge kinderen. Formele vormen van ouderbetrokkenheid, zoals participatie, lijken minder effect te hebben op het leren en de ontwikkeling van het jonge kind. Communicatie en samenwerking worden door de pedagogische medewerkers gezien als de belangrijkste factor om de ouderbetrokkenheid te vergroten. Als slotopmerking kan worden gesteld dat het de aandacht voor de thuissituatie een goede basis is gelegd voor de voorschoolse opvang, maar dat er nog enkele verbeterpunten zijn ten aanzien van het versterken van de kwaliteit van het proces binnen de voorschoolse opvang.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Oenema-Mostert, C.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2022 07:37 |
Last Modified: | 07 Jul 2022 07:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/759 |
Actions (login required)
View Item |