Mangoendirjo, Desteney (2022) Veerkracht via de leerkracht. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorthese D.B.Mangoendirjo.pdf Download (529kB) | Preview |
Abstract
Inleiding. Alleenstaande minderjarige vluchtelingen zijn kinderen jonger dan 18 jaar die zijn gevlucht uit een land buiten de Europese Unie, vaak uit angst voor het eigen leven wegens vervolging op grond van godsdienst, huidskleur, seksuele geaardheid, politieke mening en oorlog. Deze kinderen beschikken over veel talenten, maar ook over kwetsbaarheden. Het heeft zowel wetenschappelijke als maatschappelijke relevantie om kennis op te doen over het ondersteunen van de veerkracht van deze kinderen. Doel. Het doel van dit onderzoek is om kennis te vergaren over de ervaringen van docenten die werken met alleenstaande minderjarige vluchtelingen en over de middelen die zij inzetten om de weerbaarheid binnen de context van de school te ondersteunen. Methode. Voor dit onderzoek zijn er twee interviews binnen twee focusgroepen gehouden. De deelnemers zijn leraren van een school in Drachten (Nederland) dat werkt met alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Inclusiecriteria waren dat de leerkrachten minimaal drie jaar onderwijservaring moesten hebben met meer dan twee alleenstaande minderjarige vluchtelingen in de klas. Vervolgens zijn de interviews getranscribeerd ter voorbereiding voor de analyse. Vervolgens is er gebruik gemaakt van thematische analyse. Resultaten. De door de onderzoeker gevonden thema's zijn: materiaal en praktische middelen, emotionele middelen en motivatie, culturele competenties en vaardigheden en houdingen. De thema's zijn uitgewerkt en onderbouwd met citaten uit de interviews. Discussie. Om de weerbaarheid van alleenstaande minderjarige vluchtelingen te ondersteunen in de context van de school gebruiken de leerkrachten materiële en praktische middelen, emotionele hulpbronnen en motivatie, culturele competentie en een reeks vaardigheden en attitudes zoals: passend lesmateriaal, het opbouwen van een relatie met de kinderen, bewust van culturele verschillen en het opbouwen van hun zelfvertrouwen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lopez Lopez, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2022 07:24 |
Last Modified: | 07 Jul 2022 07:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/763 |
Actions (login required)
View Item |