Javascript must be enabled for the correct page display

Soft skills in het universitair onderwijs: aandachtspunten in het curriculum, de instructie en de beoordeling

Davis, Malcolm (2022) Soft skills in het universitair onderwijs: aandachtspunten in het curriculum, de instructie en de beoordeling. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie_MalcolmDavis_LaatsteVersie.pdf

Download (430kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op uitdagingen bij het in lijn brengen van universitair onderwijs met de leerdoelen van soft skills op universitair niveau. Werkgevers hebben aangegeven ontevreden te zijn over het niveau van deze skills bij pas afgestudeerde universitaire studenten. Na dit onderwerp nader te hebben onderzocht is de volgende onderzoeksvraag ontstaan: Welke aandachtspunten bestaan er op universitair niveau bij het in lijn brengen van universitaire curricula, instructie en beoordeling conform de leerdoelen voor soft skills? Gezien het relatieve gebrek aan onderzoek naar dit onderwerp in Nederland is een exploratief onderzoek uitgevoerd om deze vraag te beantwoorden. Zeven semigestructureerde interviews zijn gehouden met zeven universitaire docenten om de voorgenoemde aandachtspunten te identificeren. Uit het onderzoek is gebleken dat de docenten van mening zijn dat de arbeidsmarkt geen invloed hoort te hebben op welke soft skills in een universitair curriculum aandacht krijgen. De volgende soft skills zijn expliciet genoemd als toepasselijk voor een universitair curriculum: (1) kritisch analyseren en reflecteren, (2) academische schrijfvaardigheden, (3) presenteren, (4) samenwerken en (5) interviewvaardigheden. Om te waarborgen dat deze soft skills ontwikkeld worden op universitair niveau moeten docenten in hun instructie een actieve bijdrage van studenten voorop stellen. Hiernaast moeten docenten formatieve beoordelingen geven die het niveau van de soft skills accuraat kunnen meten. De geïnterviewde docenten waren onzeker over de validiteit en betrouwbaarheid van beoordelingsinstrumenten voor soft skills maar blijven optimistisch over de toekomst hiervan. Verder onderzoek zou zich moeten richten op het beoordelen van soft skills gezien de algehele onzekerheid rondom dit thema.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bosch, K.A. van den
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2022 07:21
Last Modified: 07 Jul 2022 07:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/765

Actions (login required)

View Item View Item