Javascript must be enabled for the correct page display

Visie en Vat op Druk & Dwars gedrag in de kinderopvang

Jong, Cassandra (P) de (2022) Visie en Vat op Druk & Dwars gedrag in de kinderopvang. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie_C(P) de Jong_S2748177.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Er zijn verschillende visies op ADHD, die grofweg te verdelen zijn in biomedisch en orthopedagogisch. In de huidige maatschappij is de biomedische visie dominant, wat in verband wordt gebracht met de toename van ADHD-classificaties en medicatiegebruik. Binnen de orthopedagogische visie pleit men voor terughoudendheid met psychiatrische labels en medicatie voor kinderen. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het handelen van leerkrachten en ouders bij ADHD-problematieken. Daarentegen is er weinig onderzoek verricht bij pedagogisch medewerkers in de kinderdagopvang. Het Druk & Dwars project richt zich naast opvoeders en leerkrachten, ook op pedagogisch medewerkers. Doelstelling: Dit onderzoek poogt inzicht te verkrijgen in het effect van de Druk & Dwars training op de visie en de zelfeffectiviteit van pedagogisch medewerkers. Ook wordt de relatie tussen de mate van waardering van de cursus en het effect ervan onderzocht. Methode: Het kwantitatieve quasi-experimentele design bestaat uit een experimentele groep (N= 40) en een controlegroep (N= 25). Om het effect te meten zijn er op drie momenten vragenlijsten afgenomen: voormeting, nameting en follow-up na vier tot zes weken. Resultaten: Uit onafhankelijke t-toetsen blijkt een significant, groot effect voor visie bij de nameting, een middelgroot effect voor visie bij de follow-up en geen effect voor zelfeffectiviteit bij de nameting en follow-up. In een groep van 65 pedagogisch medewerkers is de visie op ADHD overwegend biomedisch en de mate van zelfeffectiviteit hoog. Conclusie: De training leidde tot een duurzame significante verschuiving van biomedisch naar orthopedagogisch. Het maakte hierbij niet uit of pedagogisch medewerkers de training hoog of laag waardeerden. De training had geen effect op de reeds hoog ervaren zelfeffectiviteit.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L. and Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2022 09:00
Last Modified: 07 Jul 2022 09:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/767

Actions (login required)

View Item View Item