Javascript must be enabled for the correct page display

Identiteitsontwikkeling bij eerstejaars psychologiestudenten

Nijhuis, Annerieke J.H. (2022) Identiteitsontwikkeling bij eerstejaars psychologiestudenten. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese s2672421.pdf

Download (746kB) | Preview

Abstract

De huidige masterthse onderzocht de inhoud en organisatie van 95 overkoepelende commitments - algemene principes - die belangrijk zijn bij identiteitsontwikkeling. Deze gegevens zijn verzameld tijdens interviews met 71 eerstejaars psychologiestudenten. Het doel van het onderzoek was om een coderingssysteem te ontwikkelen om de algemene principes te categoriseren. Dit werd gedaan aan de hand van de interpretatieve fenomenologische analyse, waardoor een diepgaand onderzoek naar de verklaringen van de deelnemers mogelijk was. Dit proefschrift bouwt voort op de volgende onderzoeksvraag: ‘Welke algemene principes spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van identiteit bij jongvolwassenen?’. De inhoudelijke analyse van de algemene principes resulteerde in de volgende categorieën: sociale relaties, waarden, persoonlijke eigenschappen, mentale gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, religie & spiritualiteit, zingeving, zelfrealisatie en ‘domeinen GIDS’. In de laatste stap van het codeerproces is een coderingssysteem opgezet. De algemene principes bleken in meerdere categorieën tegelijk te kunnen worden onderverdeeld. De combinatie van sociale relaties en waarden bleek het meest voor te komen. Wat betreft de organisatie van de algemene principes werden significante relaties gevonden tussen het niveau van differentiatie, integratie en aantal categorieën. Hogere niveaus van deze variabelen lijken een belangrijke indicator te zijn voor hogere niveaus van identiteitsontwikkeling. Al met al kunnen we stellen dat de bovengenoemde categorieën hoofdthema's zijn die van belang lijken te zijn bij de identiteitsontwikkeling van jongvolwassenen. Daarnaast zijn kwalitatieve verschillen waar te nemen in het organisatieniveau van de principes, gelet op het niveau van differentiatie en integratie en het aantal categorieën.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kunnen, E.S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 25 Jan 2022 15:36
Last Modified: 25 Jan 2022 15:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/77

Actions (login required)

View Item View Item