Javascript must be enabled for the correct page display

Mijn Welzijn Mag er Zijn

Terhave, M.L. (2022) Mijn Welzijn Mag er Zijn. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bibliotheek Bachelorwerkstuk Maud Terhave S3769461.pdf

Download (424kB) | Preview

Abstract

Studentenwelzijn wordt gedefinieerd als een positieve psychische gesteldheid naast het ontbreken van psychische klachten gedurende de periode dat de student staat ingeschreven in het onderwijs. Onderzoek toont aan dat persoonsgerichte aanpakken kunnen bijdragen aan het welzijn van studenten. In dit kwalitatieve onderzoek is gekeken naar de attitude, kennis en self-efficacy ten aanzien van persoonsgerichte aanpakken ter bevordering van het studentenwelzijn van docenten in het wetenschappelijk onderwijs en in hoeverre docenten hier activiteiten op ondernemen en of ze daarvoor openstaan. Op basis van acht interviews met universitaire docenten laat dit onderzoek zien dat geconcludeerd kan worden dat er overwegend een positieve attitude is ten aanzien van persoonsgerichte aanpakken om het welzijn van studenten te bevorderen en te bewaken. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat docenten kennis en self-efficacy over persoonsgerichte aanpakken overtuigend toepassen, maar dat ze professionalisering nodig hebben om hun vaardigheden en self-efficacy te vergroten. Uit dit onderzoek blijkt dat veel docenten behoefte hebben aan professionalisering en daarnaast is kennisvermeerdering belangrijk zodat docenten welzijnsonderwerpen op een goede manier kunnen integreren in hun onderwijs. Ten slotte is het belangrijk om niet alleen te focussen op de negatieve elementen, maar ook op het bevorderen van de positieve elementen van de definitie van studentenwelzijn. Het is belangrijk dat we de extra aandacht als gevolg van de coronapandemie op het niveau van studentenwelzijn behouden en dat we leren hoe aanpakken gericht op studentenwelzijn, zoals persoonsgerichte aanpakken in dit onderzoek, optimaal worden ingezet om het welzijn van studenten te bevorderen en te bewaken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Deunk, M.I.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2022 10:17
Last Modified: 07 Jul 2022 10:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/770

Actions (login required)

View Item View Item