Javascript must be enabled for the correct page display

Leraar worden: waarom kiezen we ervoor?

Nieuwkamp, Fabienne (2022) Leraar worden: waarom kiezen we ervoor? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Onderzoek naar studiekeuzeprocessen bachelorwerkstuk Fabienne Nieuwkamp.pdf

Download (692kB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is gekeken naar de motivatie van studenten om voor de (academische) lerarenopleiding en daarmee het leraarsberoep te kiezen. Dit leidde tot de volgende twee onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de motieven om voor een (academische) lerarenopleiding en daarmee het leraarsberoep te kiezen? 2. In hoeverre is er een verschil in motieven tussen AOLB- en pabo-studenten om voor het leraarsberoep te kiezen? De onderzoeksgroep bestond uit studenten die de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) volgen en studenten die de reguliere lerarenopleiding (pabo) volgen. De verwachting was dat de motieven om voor het leraarsberoep te kiezen verschilden tussen deze twee groepen. De motieven werden onderzocht met behulp van de Factors Influencing Teaching Choice scale (FIT-Choice). Door middel van een cross-sectioneel vergelijkend surveyonderzoek zijn gegevens verzameld van (academische) pabo-studenten (N = 94). Werken met kinderen en intrinsieke carrièrewaarde waren de belangrijkste motieven om voor het leraarsberoep te kiezen. Daarnaast bleken concepties over de hoge eisen van het beroep een belangrijke rol te spelen in de keuze voor het leraarsberoep. Beide groepen waren tevreden over hun studiekeuze. AOLB- en pabo-studenten verschilden echter in hun motieven om voor het leraarsberoep te kiezen in termen van salaris, sociale afrading en de mate van tevredenheid over hun keuze. Inzicht in de motieven om voor het leraarsberoep te kiezen verschaft implicaties voor selectieprocedures, voorlichtingsdagen en lerarenopleidingen om studenten te werven. Tot slot worden aanbevelingen voor toekomstig onderzoek besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Fokkens-Bruinsma, M. and Kwant, L.P.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 07 Jul 2022 13:00
Last Modified: 07 Jul 2022 13:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/773

Actions (login required)

View Item View Item