Klaassen, Iris (2022) Participatie van kinderen die opgroeien in armoede. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis Iris Klaassen versie januari 2022 (1).pdf Download (915kB) | Preview |
Abstract
In 2020 leefde in Nederland ongeveer één op de dertien kinderen in armoede, dit waren ruim 221 duizend kinderen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze groep kinderen wordt door een tekort aan financiële middelen, blootgesteld aan vele gevolgen die van negatieve invloed zijn op hun ontwikkeling. Uit onderzoek lijkt dat de stem van het kind dat opgroeit in armoede, structureel niet wordt meegenomen in de totstandkoming van het kinderarmoedebeleid. Het doel van dit onderzoek is de behoeften van kinderen die opgroeien in armoede ten aanzien van sport, kunst & culturele en recreatieve participatie in kaart te brengen om zo de negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen te voorkomen. Het betreft een exploratief onderzoek dat is uitgevoerd in de vorm van een case study binnen de gemeente Zwolle aan de hand van semigestructureerde interviews met kinderen, ouders en professionals. Uit de resultaten van de interviews blijkt dat zowel de kinderen als ouders in staat zijn een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het in kaart brengen van hun behoeften ten aanzien van participatie. De behoeften van kinderen die opgroeien in armoede zouden structureel moeten worden ingebed in de totstandkoming van het kinderarmoedebeleid van gemeenten. Als aanbeveling wordt gegeven om de stem van het kind centraal te stellen door in iedere gemeente een kinderarmoedepanel op te richten. Het is belangrijk dat de mening en ideeën die de kinderen aan zullen dragen binnen de panels serieus worden genomen. Trefwoorden: armoede, laag sociaal economische- status (SES), participatie, kinderen, kinderarmoedebeleid.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Linden, C.J. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jan 2022 15:39 |
Last Modified: | 25 Jan 2022 15:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/78 |
Actions (login required)
View Item |