Javascript must be enabled for the correct page display

Voorwaarden voor een effectieve samenwerking tussen basisschoolleerlingen tijdens tutoring

Kuyper, Laura (2022) Voorwaarden voor een effectieve samenwerking tussen basisschoolleerlingen tijdens tutoring. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_Laura Kuyper_S3774740.pdf

Download (413kB) | Preview

Abstract

De prestaties van basisschoolleerlingen op het gebied van taal en rekenen gaan achteruit in Nederland. Een effectieve manier om achterstanden te voorkomen is differentiëren. Samenwerkend leren en tutoring zijn interventies waarbij bijvoorbeeld al gebruik wordt gemaakt van differentiatie. Deze interventies zijn het meest effectief, wanneer deze worden ingezet volgens bepaalde voorwaarden. Het doel van dit onderzoek is om voorwaarden te vinden die nodig zijn voor het implementeren van een combinatie van samenwerkend leren en tutoring. Met behulp van een gesystematiseerde literatuurreview werd geanalyseerd wat er bekend is over deze voorwaarden. In totaal zijn dertien artikelen geïncludeerd aan de hand van de criteria. De artikelen zijn thematisch geanalyseerd en veertien voorwaarden kwamen daaruit naar voren: de leerkracht kiest de partners, een samenwerking tussen leerlingen van hetzelfde niveau, afhankelijkheid tussen leerlingen onderling, verantwoordelijkheidsgevoel bij de leerlingen, directe feedback, werken met een puntensysteem, de leerkracht monitort, de leerkracht kiest de opdrachten, directe communicatie, motiverende instructie, leerkracht kiest willekeurig partners, leerkracht past het werk aan op het niveau van de leerlingen, gezamenlijk doel opstellen en leerlingen zelf de keuze geven of ze wel/niet beloond willen worden. Sommige voorwaarden spreken elkaar tegen, terwijl andere voorwaarden elkaar aanvullen of overlappen met de voorwaarden zoals apart benoemd bij samenwerkend leren of tutoring. Bij twaalf artikelen werden positieve uitkomsten gevonden. Daarnaast werd de interne validiteit beoordeeld aan de hand van de Adapted Quality Assessment Tool. Daarbij waren elf onderzoeken ‘matig’ en twee onderzoeken waren als ‘goed’ beoordeeld. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn: het onderzoek laten uitvoeren door minimaal twee onderzoekers, het onderzoek uitvoeren op Nederlandse basisscholen en de gevonden voorwaarden testen aan de hand van een pre/post-test experimenteel design studie. Een aanbeveling voor leerkrachten is om te differentiëren, interventies in te zetten die inspelen op het beoogde gebied en tot slot het implementeren van een combinatie van samenwerkend leren en tutoring aan de hand van haalbare voorwaarden binnen die context.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hingstman, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 07:14
Last Modified: 08 Jul 2022 07:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/781

Actions (login required)

View Item View Item