Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van (robot)hond-ondersteunde therapie op sociale vaardigheden van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis of Downsyndroom

Wassenaar, Lisa (2022) De invloed van (robot)hond-ondersteunde therapie op sociale vaardigheden van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis of Downsyndroom. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis.pdf Lisa Wassenaar_S3737640.pdf

Download (480kB) | Preview

Abstract

Kinderen met ASS en kinderen met DS ervaren in het dagelijks leven moeilijkheden met hun sociale vaardigheden. De aspecten van sociale vaardigheden waar deze kinderen moeite hebben, verschillen tussen deze twee diagnoses en belemmert hen in het zelfstandig functioneren in sociale situaties. Onderzoek laat zien dat hond-ondersteunde therapie wordt ingezet om kinderen met ASS en DS hierin te ondersteunen. Robothond-ondersteunde therapie is mogelijk een geschikt alternatief voor kinderen met een allergie of angst voor honden. Huidig onderzoek had als doel inzicht te verkrijgen in hoeverre hond-ondersteunde therapie de sociale vaardigheden van kinderen met ASS en DS verbetert en of dit verschilt met robothond-ondersteunde therapie of geen therapie. De sociale vaardigheden van de kinderen werden gemeten door ouders een vragenlijst hierover in te laten vullen voorafgaand, na afloop en vier tot zes weken na afloop van de therapie of wachtperiode. Resultaten lieten zien dat er een significante vooruitgang in sociale vaardigheden plaatsvond tussen de voor- en nameting. Verschillen in verbetering van sociale vaardigheden tussen de condities en diagnoses bleken niet significant. Bij het vergelijken van gemiddelde verschilscores leek hond-ondersteunde therapie tot de meeste verbetering in sociale vaardigheden te leiden bij zowel kinderen met ASS als DS. Kinderen met ASS lieten een grotere, maar niet significante, gemiddelde vooruitgang zien dan kinderen met DS. Concluderend lijkt hond-ondersteunde therapie een positieve invloed te hebben op sociale vaardigheden van kinderen met ASS en DS, maar verder onderzoek naar zowel hond-ondersteunde therapie als naar robothond-ondersteunde therapie wordt aanbevolen om eenduidige resultaten te krijgen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 07:12
Last Modified: 08 Jul 2022 07:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/782

Actions (login required)

View Item View Item