Rozema, Erna (2022) Zelfredzaamheid Een kwantitatief onderzoek naar de externe validiteit van de zelf-report zelfredzaamheidsvragenlijst voor jongvolwassen tussen de 16 en de 24 jaar. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis Externe validiteit zelfredzaamheidsvragenlijst voor 16 tot 24 jarigen.pdf Download (516kB) | Preview |
Abstract
Het op orde krijgen van je leven kan erg lastig zijn als je niet zelfredzaam bent. Door zelfredzaamheid te meten kan worden gekeken of een jongvolwassene ondersteuning nodig heeft bij samenhangende problemen. Zelfredzaamheid heeft invloed op de tevredenheid over het eigen leven. Hoe zelfredzaamheid zich ontwikkelt kan per individu verschillen door de invloed van bijvoorbeeld het geslacht, de leeftijd en het opleidingsniveau. In een sub-studie is gekeken naar de construct validiteit en betrouwbaarheid van een nieuw instrument over ‘Zelfredzaamheid’. In deze studie wordt de externe validiteit van dit nieuwe instrument onderzocht. Deze zelf-report vragenlijst bestaat uit twee schalen. De schaal ‘Zelfmanagement’ en de schaal ‘Gezondheid’. Met behulp van (partiële) correlaties en de totaalscore van de Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale (Seligson et al., 2003) is de samenhang tussen zelfredzaamheid en levenstevredenheid onderzocht. De invloed van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau op deze relatie is meegenomen. Daarnaast is er gekeken naar de verschillen tussen de subgroepen van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau door middel van t-toetsen en Anova analyses. De bevindingen ondersteunen een goede externe validiteit. De statistisch significante gemiddelde verschillen voor de subgroepen leeftijd en opleidingsniveau waren klein van omvang. De gemiddelde scores verschilden niet betreffende het geslacht. Over het algemeen boden de bevindingen voorlopige ondersteuning voor de betrouwbaarheid en validiteit van de zelfredzaamheidsvragenlijst voor jongvolwassenen, wat suggereert dat deze kan worden gebruikt in onderzoeken met jongvolwassenen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Zijlstra, A.E. and Schreuder, P.R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 07:07 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 07:07 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/787 |
Actions (login required)
View Item |