Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van Multisysteem Therapie (MST) op prosociaal gedrag bij jongeren tussen de 10 en 19 jaar.

Kuijper, Romee (2022) De invloed van Multisysteem Therapie (MST) op prosociaal gedrag bij jongeren tussen de 10 en 19 jaar. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Romee Kuijper.pdf

Download (256kB) | Preview

Abstract

Multisysteemtherapie (MST) is een intensieve, gezinsgerichte en thuisgerichte interventie voor jongeren met ernstig antisociaal probleemgedrag. Het doel van deze systematische review is het onderzoeken van de effecten van MST op het verbeteren van prosociaal gedrag bij adolescenten met ernstig probleemgedrag. Er is beperkt onderzoek gedaan naar prosociaal gedrag tijdens MST. De review werd uitgevoerd met behulp van vier wetenschappelijke databases (ERIC, PsycINFO, socINDEX, MEDLINE). De zoekslag leverde 354 artikelen op. Door screening op titel, abstract en full text zijn in totaal 14 artikelen geïncludeerd. De resultaten laten zien dat verschillende aspecten van MST belangrijk zijn om prosociaal gedrag te stimuleren: het stimuleren van betrokkenheid met prosociale leeftijdsgenoten, minder betrokkenheid met leeftijdsgenoten met een negatieve invloed, het verbeteren van (familie)relaties, het vergroten van sociale competenties en het stimuleren van andere prosociale activiteiten. Alle artikelen lieten betere resultaten zien van MST in vergelijking met reguliere zorg. Er is meer onderzoek nodig om genderverschillen van MST, de exacte invloed van leeftijdsgenoten op prosociaal gedrag en het effect van verschillende soorten MST te onderzoeken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 07:06
Last Modified: 08 Jul 2022 07:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/791

Actions (login required)

View Item View Item