Javascript must be enabled for the correct page display

Visualisaties van onzekerheid in Cito testscores

Tuinen, Merle van (2022) Visualisaties van onzekerheid in Cito testscores. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Merle van Tuinen S3722864.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In het huidige onderwijsklimaat wordt veel gebruikgemaakt van data-gestuurde besluitvorming. De toetsscores die hier de basis van vormen gaan gepaard met onzekerheid. Leerkrachten blijken moeite te hebben met het interpreteren van toetsscores en de bijbehorende onzekerheid op basis van de huidige rapportages. Ook lijken leerkrachten niet-toereikende statistische kennis te hebben om deze onzekerheid te begrijpen. Een manier om de interpretaties te verbeteren, is het gebruik van andersoortige visualisaties. In dit onderzoek zijn de puntschatting met en zonder betrouwbaarheidsinterval (PS en PS+BHI) vergeleken met de Probability Density Function (PDF) en de Quantile Dot Plot (QDP) in hun bijdrage in de bekwaamheid van leerkrachten om onzekerheid te interpreteren. Het onderzoek volgde een experimenteel between-subject design, met een online vragenlijst onder 194 leerkrachten en studenten van de (academische) pabo. De interpretatie van onzekerheid is gemeten met de KIWS-vragenlijst, waarin participanten kansinschattingen maken op basis van de geobserveerde score en de geassocieerde nauwkeurigheid. Daarnaast is de statistische kennis van de participanten getoetst aan de hand van de LOCUS vragenlijst, om te onderzoeken of statistische kennis leidt tot accuratere interpretaties. Regressieanalyses laten geen significante verschillen zien in de accuratesse van kansinschattingen tussen de verschillende visualisaties. Wel lijkt de QDP tot betere kansinschattingen te leiden. Tussen de LOCUS en de KIWS is een trend te zien, waarbij meer statistische kennis gepaard gaat met accuratere kansinschattingen. Het is aan te raden dat in de docentenopleiding aandacht wordt besteed aan statistische vakken en dat de onzekerheid in scorerapportages op een andere manier worden weergegeven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 10:23
Last Modified: 08 Jul 2022 10:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/794

Actions (login required)

View Item View Item