Javascript must be enabled for the correct page display

Synchronie tijdens hond-ondersteunde therapie bij kinderen met autismespectrumstoornis en kinderen met Downsyndroom

Smit, Sanne (2022) Synchronie tijdens hond-ondersteunde therapie bij kinderen met autismespectrumstoornis en kinderen met Downsyndroom. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_ Definitief.pdf

Download (741kB) | Preview

Abstract

Kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) en kinderen met Downsyndroom (DS) ondervinden problemen op sociaal gebied. Door deze moeilijkheden komen kinderen met ASS en DS moeilijk tot synchrone interacties met anderen. Kinderen met ASS en DS lijken echter gemakkelijker te communiceren met honden. Hond-ondersteunde therapie lijkt daarom een goed instrument om de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij kinderen met ASS en DS te bevorderen. Naast onderzoek naar dier-ondersteunde therapie is er ook onderzoek gedaan naar kinderen en hun eigen huisdieren. Het blijkt dat een hond als huisdier ook invloed kan hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Huidig onderzoek had als doel inzicht te krijgen of de synchronie tussen kind en therapiehond toeneemt tijdens hond-ondersteunde therapie, of er een verschil is tussen kinderen met ASS en DS, of de synchronie afhangt van of het kind thuis een hond heeft en of dit een positieve invloed op sociaal gedrag heeft. Hoewel geen van de resultaten significant is, laten resultaten zien dat synchronie tussen kind en hond is toegenomen gedurende de therapiesessies. Kinderen met ASS laten een groter verschil in synchronie zien dan kinderen met DS en kinderen zonder hond thuis laten een groter verschil in synchronie zien dan kinderen met hond thuis. Ten slotte is een positief verband gevonden tussen de synchronie tijdens de therapiesessies en de score op de vragenlijst over het sociaal gedrag van het kind. In vervolgonderzoek wordt een grotere steekproefomvang aanbevolen om de resultaten te generaliseren naar de populatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 12:43
Last Modified: 08 Jul 2022 12:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/801

Actions (login required)

View Item View Item