Veldman, Miriam (2022) De erkenning voor nabestaanden van moordslachtoffers vanuit de Nederlandse samenleving: Invloed van de etnische achtergrond. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
S3953491 Thesis.pdf Download (318kB) | Preview |
Abstract
Nabestaanden van slachtoffers van een levensdelict zijn een vergeten en onzichtbare groep die niet altijd de erkenning krijgen die ze verdienen. Onderzoek toont aan dat slachtoffers met een etnische achtergrond van kleur een lange geschiedenis hebben ondergaan van racisme in rechtszaken. Daarnaast speelt discriminatie nog steeds een rol in de Nederlandse samenleving. In de huidige studie wordt er onderzocht de invloed is van de etnische achtergrond van de nabestaande op de mate van erkenning van Nederlandse burgers. Aan de hand van de literatuur wordt er verwacht dat nabestaanden met een niet-westerse achtergrond minder erkenning krijgen dan nabestaanden met een westerse-achtergrond. Er is een gereconstrueerde vragenlijst (n = 228), een vignetstudie (n = 37) en een sociale wenselijkheid test (n = 203) uitgevoerd, waarbij er zowel westerse als niet-westerse items en vignetten worden getoetst. De resultaten van het onderzoek toonden aan dat er bij zowel de vragenlijst als bij de vignetten geen verschil is in de mate van erkenning die wordt gegeven aan nabestaanden met een westers etnische achtergrond en nabestaanden met een niet-westerse etnische achtergrond. Er wordt geconcludeerd dat er geen bewijs is gevonden die suggereert dat etnische achtergrond van een nabestaande invloed heeft op de mate van erkenning vanuit de Nederlandse burgers. Theoretische en praktische implicaties worden besproken. Trefwoorden: nabestaanden, moord, erkenning, etniciteit, racisme
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Gerlsma, J. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 12:41 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 12:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/806 |
Actions (login required)
View Item |