Javascript must be enabled for the correct page display

ASSjemenou of ASS je me later; Een kwalitatief exploratief onderzoek naar factoren die van invloed zijn op verlate autismespectrumstoornis diagnoses

Haarman, Siety, S.G. (2022) ASSjemenou of ASS je me later; Een kwalitatief exploratief onderzoek naar factoren die van invloed zijn op verlate autismespectrumstoornis diagnoses. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Siety Haarman_s3067009_definitief.pdf

Download (776kB) | Preview

Abstract

Autismespectrumstoornis (ASS) diagnoses worden nog vaak laat gesteld. Het is nodig om ASS-diagnoses tijdig te stellen, om voor de juiste hulp te zorgen en hiermee secundaire problematiek te voorkomen. Om dit te kunnen doen, moeten de factoren die van invloed zijn op verlate diagnoses in kaart worden gebracht. Dit kwalitatief exploratief onderzoek poogt antwoord te geven op de vraag: “Welke factoren zijn van invloed op een verlate diagnose van een autismespectrumstoornis?” Om hier antwoord op te geven is er op systematische wijze literatuuronderzoek gedaan. Daarna zijn er semigestructureerde interviews gehouden met drie cliënten van Jonx, onderdeel van Lentis GGZ, met een verlate ASS-diagnose. Het doel hiervan was om het cliëntperspectief op hun eigen verlate diagnose te belichten. Uit de literatuur kwamen 20 verschillende factoren naar voren die van invloed kunnen zijn op een verlate diagnose. Voorbeelden hiervan zijn het vrouwelijke gender, comorbiditeit, cultuur en een kennistekort bij de hulpverlening. Uit de interviews komt naar voren dat cliënten de volgende factoren als voornaamste factoren zien die van invloed zijn geweest op hun verlate ASS-diagnose: comorbiditeit, een gesloten (opvoed)cultuur, een milde uiting van ASS volgens de participanten zelf en een ASS-kennistekort bij de participanten zelf, hun omgeving en de hulpverleners. Dit is in overeenstemming met de literatuur. Dit onderzoek hoopt hiermee bijgedragen te hebben aan het inzichtelijk maken van de beïnvloedende factoren op verlate ASS-diagnoses, waardoor in de toekomst ASS-diagnoses tijdig gesteld kunnen worden. Vervolgonderzoek kan gedaan worden naar de mate van invloed van de verschillende beïnvloedende factoren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jan 2022 10:08
Last Modified: 11 Feb 2022 15:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/81

Actions (login required)

View Item View Item