Haar, Esther, van der (2022) Hond-ondersteunde therapie bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis of Downsyndroom: Een onderzoek naar de invloed van hond-ondersteunde therapie op de ouder-kind synchronie bij kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en kinderen met Downsyndroom. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Esther van der Haar s3485153 definitief.pdf Download (711kB) | Preview |
Abstract
Kinderen met ASS en kinderen met DS hebben in het dagelijks leven veel te maken met sociale problematiek. De laatste decennia is er meer aandacht gekomen voor de inzet van dier-ondersteunde therapie om deze sociale problematiek te verminderen. Onderzoek laat zien dat dier-ondersteunde therapie effectief kan worden ingezet bij kinderen met ASS of DS, maar er is nog maar weinig bekend over het onderliggende mechanisme waardoor dier-ondersteunde therapie werkt. Huidig onderzoek had als doel inzicht te krijgen in een mogelijk onderliggend mechanisme, synchronie, en hierbij te kijken naar verschillen tussen kinderen met ASS en kinderen met DS. Tevens is onderzocht of het IQ van het kind invloed had op de verandering in synchronie. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is voorafgaand aan en na afloop van hond-ondersteunde therapie middels een smartwatch de synchronie tussen 17 kinderen met ASS (n = 10; 2 meisjes; Mleeftijd = 10.92) of DS (n = 7; 4 meisjes; Mleeftijd = 12.04) en hun ouder gemeten. De resultaten wijzen uit dat, hoewel de verschillen niet significant waren, de verandering in synchronie verschilde per taak en synchronie-maat. Daarnaast is gebleken dat ondanks het gebrek aan significantie, kinderen met ASS over het algemeen vaker een toename in synchronie lieten zien dan kinderen met DS. Ten slotte kwam naar voren dat IQ geen significante invloed heeft op de verandering in synchronie. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen een grotere steekproef te realiseren om meer gefundeerde uitspraken te kunnen doen over de invloed van hond-ondersteunde therapie op ouder-kind synchronie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 14:03 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 14:03 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/812 |
Actions (login required)
View Item |