Javascript must be enabled for the correct page display

Ondersteunen van leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis binnen reguliere scholen: Wat zijn de behoeften van onderwijsprofessionals in het regulier voortgezet onderwijs?

Galue, Kayley (2022) Ondersteunen van leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis binnen reguliere scholen: Wat zijn de behoeften van onderwijsprofessionals in het regulier voortgezet onderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_PAMA5166_K.Galue_S4961412.pdf

Download (670kB) | Preview

Abstract

Na de invoering van de Wet Passend onderwijs is een constante toenamen te zien in het aantal leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) op het regulier voorgezet onderwijs. Onderwijsprofessionals ervaren verschillende moeilijkheden bij het ondersteunen van deze leerlingen, waaronder moeite met de omgang met kenmerkend gedrag. Onderwijsprofessionals zijn de kernfactor bij het bevorderen van passend onderwijs. Daarom is in huidig onderzoek, door middel van Q-methodologie, onderzocht wat de belangrijkste behoeften zijn van onderwijsprofessionals (N = 43) bij het ondersteunen van leerlingen met ASS op het regulier voortgezet onderwijs. Er waren vier groepen te onderscheiden. De eerste groep (N = 11) heeft vooral behoefte aan suggesties om de sociale vaardigheden van leerlingen met ASS te ondersteunen en te helpen ontwikkelen. De tweede groep (N = 5) heeft vooral behoefte aan handvatten om innerlijke kenmerken te bevorderen, zoals de concentratie en het reflecterend vermogen, van leerlingen met ASS. De derde groep (N = 8) heeft behoefte aan multidisciplinaire samenwerking met interne- en externe samenwerkingspartners om de leerlingen met ASS zo goed mogelijk te ondersteunen. De laatste groep onderwijsprofessionals (N= 5) heeft behoefte aan adviezen over aanpassingen binnen de eigen les om de leerlingen met ASS te ondersteunen. Er is geen relatie gevonden tussen de persoonlijke kenmerken van onderwijsprofessionals en de behoeften. Middels vijf semigestructureerde interviews is achterhaald dat onderwijsprofessionals leerlingen met ASS betrekken bij het bevorderen van de ondersteuning die wordt aangeboden door het gesprek aan te gaan. Hierbij is een positieve relatie van belang. Inzicht op de behoeften van onderwijsprofessionals en hoe leerlingen mat ASS worden betrokken bij het bevorderen van de aangeboden ondersteuning kan een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de inclusie van leerlingen met ASS binnen het regulier voortgezet onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 14:12
Last Modified: 08 Jul 2022 14:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/814

Actions (login required)

View Item View Item