Javascript must be enabled for the correct page display

Saamhorigheid in Europa: Het effect van Onderwijs over Europa op de Europese Identiteit en de rol van Ervaring met Europa

Neeleman, Marit, M (2022) Saamhorigheid in Europa: Het effect van Onderwijs over Europa op de Europese Identiteit en de rol van Ervaring met Europa. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Neeleman - Definitief Bachelorwerkstuk.pdf

Download (34MB) | Preview

Abstract

De Europese Unie wordt onder andere gekenmerkt door verdraagzaamheid, solidariteit en gelijkheid. Deze kenmerken zijn belangrijk voor de Europese manier van leven. Om deze manier van leven in stand te houden en saamhorigheid te behouden in Europa is een Europese identiteit van belang. Zo’n Europese identiteit ontstaat niet vanzelf. Internationaal burgerschapsonderwijs speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van middelbare schoolleerlingen en hun Europese identiteitsvorming. Burgerschapsonderwijs leert leerlingen de waarden van een democratie, vaardigheden die ze nodig hebben om zich als persoon en burger te ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving. Helaas is er tot nu toe schaars onderzoek gedaan naar de invloed van burgerschapsonderwijs op de Europese identiteit van leerlingen. Dit onderzoek richt zich op de invloed van onderwijs over Europa en in welke mate ervaring met Europa de invloed van onderwijs over Europa op de Europese identiteit versterkt met behulp van de theorie over cognitieve mobilisatie en het ‘Erasmus Effect’. Door middel van een multipele regressieanalyse zijn met behulp van gegevens uit de International Civic and Citizenship Education Study 2016 de opgestelde hypothesen getoetst (N = 243). In de resultaten is geen significant verband gevonden tussen onderwijs over Europa en Europese identiteit. Daarnaast is er ook geen significant verband gevonden tussen het effect van onderwijs over Europa op ervaring met Europa en Europese identiteit. Het onderzoek kan geen verklaringen bieden voor de sterkte van de Europese identiteit onder Nederlandse middelbare schoolleerlingen uit de tweede klas. De analyse roept wel belangrijke vragen op over de rol van Europees burgerschap binnen Nederlands burgerschapsonderwijs en de mogelijkheden voor leerlingen om ervaring met Europa op te doen en geeft inzicht in het belang van de effecten van leeftijd en onderwijsniveau op Europese identiteit, wat nieuwe richtingen biedt voor toekomstig onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Huitsing, G.E.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 08 Jul 2022 14:18
Last Modified: 08 Jul 2022 14:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/816

Actions (login required)

View Item View Item