Javascript must be enabled for the correct page display

Kwantitatief onderzoek naar het effect van Multisysteemtherapie in vergelijking met Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling op internaliserende problemen bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen in Nederland

Helmantel, Annida (2022) Kwantitatief onderzoek naar het effect van Multisysteemtherapie in vergelijking met Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling op internaliserende problemen bij gezinnen met meervoudige en complexe problemen in Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
bachelorwerkstuk_s3747883.pdf

Download (511kB) | Preview

Abstract

Multisysteemtherapie (MST) en Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG) zijn veelgebruikte interventies voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) in Nederland. Deze interventies richten zich voornamelijk op de externaliserende problemen van de jeugdigen in GMCP. Binnen GMCP is er echter ook een hoge prevalentie van internaliserende problemen bij deze jeugdigen. Bestaande literatuur geeft tot op heden geen eenduidig beeld van de effectiviteit van de interventies op de internaliserende problemen van de jeugdigen. Dit onderzoek richt zich op het verschil in effectiviteit van MST in vergelijking met IAG op de internaliserende problemen van jeugdigen binnen GMCP, en de invloed van geslacht als moderator. Een quasi-experimenteel onderzoek is uitgevoerd met een steekproef van 385 deelnemende gezinnen die vragenlijsten hebben ingevuld over de internaliserende problemen van de jeugdigen aan het begin, eind en drie maand na het einde van de interventie. Verschillende one-way ANOVA testen hebben geen significante verschillen gevonden tussen de interventies. Een two-way ANOVA test liet zien dat er geen modererend effect van de variabele geslacht bestaat op de internaliserende problemen van de jeugdige. Dit onderzoek draagt bij aan handige inzichten voor hulpverleners, omdat de resultaten indiceren dat ongeacht de internaliserende problemen van de jeugdige het niet uitmaakt of de interventie MST of IAG wordt ingezet.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: L., L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 07:56
Last Modified: 11 Jul 2022 07:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/822

Actions (login required)

View Item View Item