Javascript must be enabled for the correct page display

Lesgeven aan kinderen met een autisme spectrum stoornis in het regulier voortgezet onderwijs: Wat zijn de behoeften van hun docenten?

Mol, Verena V.E. (2022) Lesgeven aan kinderen met een autisme spectrum stoornis in het regulier voortgezet onderwijs: Wat zijn de behoeften van hun docenten? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese_PAMA5166_V.E.Mol_S4851676.pdf

Download (494kB) | Preview

Abstract

Steeds meer kinderen met een autisme spectrum stoornis komen in een reguliere schoolklas terecht. Het is aan hun docenten om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen te herkennen en hierop aan te sluiten. Tegelijkertijd acht een grote groep docenten zichzelf niet competent genoeg in het lesgeven aan leerlingen met ASS. Het is daarom belangrijk om de behoeften van docenten in kaart te brengen, zodat de docenten de ondersteuning kunnen bieden die deze leerlingen nodig hebben. Door middel van de Q-methodologie, die groepen kan onderscheiden op basis van een rangschikking van stellingen, zijn vier groepen docenten met gelijksoortige behoeften geïdentificeerd. De eerste groep (N=11) werd gekenmerkt door een overkoepelende behoefte aan het stimuleren van de sociale vaardigheden van kinderen met ASS, zoals tips om samenwerken te stimuleren en tips om de leerling te laten deelnemen aan sociale activiteiten. De tweede groep (N=5) werd gekenmerkt door behoefte aan het stimuleren van meer algemene vaardigheden met betrekking tot schoolse taken, zoals tips om de leerling te helpen flexibel om te gaan met de lestaak en ideeën om de leerling te laten reflecteren op zijn eigen werk. De derde groep (N=8) werd gekenmerkt zich door een overkoepelende behoefte aan ondersteuning vanuit verschillende betrokkenen zoals ouders, collega’s en specialisten. De vierde groep (N=5) werd gekenmerkt door behoefte aan tips voor hun aanpak in de klas, zoals het afstemmen van het lesmateriaal op de leerling. Het onderzoek geeft inzicht in de behoefte van docenten en laat zien dat er verschillende en gelijke behoeften zijn tussen docenten in het primair en voortgezet onderwijs. Het identificeren van deze vier groepen neemt niet weg dat er ook docenten met andere behoeften kunnen zijn.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 07:53
Last Modified: 11 Jul 2022 07:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/823

Actions (login required)

View Item View Item