Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van de opleidingsmentor op de subjectieve evaluatie van de stage: ervaringen van AOLB-studenten.

Jonge, Anniek de (2022) De invloed van de opleidingsmentor op de subjectieve evaluatie van de stage: ervaringen van AOLB-studenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie definitief - Anniek de Jonge - s3706842.pdf

Download (351kB) | Preview

Abstract

Dit artikel beschrijft een kwalitatief onderzoek naar mentorschap bij de Rijksuniversiteit van Groningen. De onderzoeksvraag is: “In welke mate draagt volgens studenten de mentorhulp van de opleidingsmentor bij aan hun subjectieve evaluatie van de stage (tevredenheid)?”. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken in hoeverre studenten de hulp van hun opleidingsmentor ervaren en of dit de stage beïnvloedt. Door gebruik te maken van een gemakssteekproef zijn vijf eerstejaars studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs geïnterviewd met behulp van een interviewprotocol. Een thematische analyse van de interviews heeft de volgende resultaten opgeleverd: Een stagementor heeft met name een grote invloed op de evaluatie van de stage. Een opleidingsmentor (SSLB’er) heeft indirect invloed op de evaluatie. Diegene geeft praktische hulp aan studenten door ze voor te bereiden op de stage, vragen te beantwoorden en hulp te bieden wanneer er problemen zijn met de stagementor. Er kan ook geconcludeerd worden dat interpersoonlijke factoren belangrijk zijn voor een goede relatie met de mentor. Deze goede relatie heeft invloed op hoe de student de verdere hulp ervaart bij de stage. In vervolgonderzoek wordt het aanbevolen om meer interviews te doen met zowel eerstejaars als ouderejaars studenten om meer begrip te krijgen van de invloed van een opleidingsmentor op de stage-ervaring. Praktische implicaties voor opleidingsmentoren zijn om duidelijkheid te verschaffen aan studenten over het doel en de taken van een opleidingsmentor. Bovendien kan de opleidingsmentor in de beginfase van de stage en het begeleiden van een student ook verwachtingen en behoeften uitwisselen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bijvoet-van den Berg, C.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 08:04
Last Modified: 11 Jul 2022 08:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/830

Actions (login required)

View Item View Item