Visscher, Rik (2022) DSM Emmen: a great place to learn. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Visscher_Bachelorwerkstuk.pdf Download (449kB) | Preview |
Abstract
De hedendaagse samenlevingen en economieën berusten in toenemende mate op kennis en innovatie. Kennis en innovatie worden gezien als de bloeiende factor achter economische groei. Door de snelle ontwikkelingen op alle gebieden is er een toenemend belang van levenslang leren voor werknemers. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe DSM Emmen haar operators motiveert om te leren, zodat DSM Emmen kan inspelen op haar leeromgeving en deze kan verbeteren. Operators zijn de medewerkers die de machines in de fabriek bedienen en draaiende houden. De volgende onderzoeksvraag is geformuleerd: 'Wat hebben operators bij DSM Emmen nodig om gemotiveerd te zijn om te leren?' Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruik gemaakt van een kwalitatieve onderzoeksmethode, waarvoor drie interviews zijn afgenomen met operators van DSM Emmen en een interview met de coördinator training en opleiding van DSM Emmen. Daarnaast heeft een bezoek aan de fabriek bijgedragen aan het verzamelen van informatie over de leercontext binnen de fabriek. De operators die zijn geïnterviewd, zijn door de Human Resources Officer van DSM Emmen geselecteerd door middel van een doelgerichte steekproef. De operators is gevraagd naar hun werk, opleiding en hun leermotivatie en de SDT binnen DSM Emmen. Uit de antwoorden uit de interviews blijkt dat operators leren en ontwikkelen noodzakelijk achtten om in een gewenste functie te kunnen werken, om carrièremogelijkheden te vergroten en om hun salaris te verhogen. Hieruit blijkt de aanwezigheid van extrinsieke motivatie in het leerproces van de operators. Op basis van de resultaten van dit onderzoek wordt aanbevolen om verder onderzoek te doen naar het stimuleren van intrinsieke motivatie door bijvoorbeeld het stimuleren van beroepsmatige leergemeenschappen. Trefwoorden: kwalitatieve onderzoeksmethode, fabrieksarbeiders, operators, zelfdeterminatietheorie, psychologische basisbehoeften, extrinsieke en intrinsieke motivatie, autonomie, competentie, verwantschap, beroepsmatige leergemeenschappen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Linden, C.J. van der and Smulders, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 12 Jul 2022 09:44 |
Last Modified: | 12 Jul 2022 09:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/834 |
Actions (login required)
View Item |