Javascript must be enabled for the correct page display

Een systematische review over onderscheid tussen rekenproblemen en dyscalculie

Nijeboer, Suzan (2022) Een systematische review over onderscheid tussen rekenproblemen en dyscalculie. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis C.S. Nijeboer S4997379 .pdf

Download (923kB) | Preview

Abstract

Door verschillende definities en classificatiecriteria is er weinig consistentie tussen onderzoeken naar een rekenprobleem en dyscalculie. Het is daardoor moeilijk om vast te stellen of het gaat om een rekenprobleem of dyscalculie wanneer er problemen zijn in het verwerven van rekenvaardigheden. In deze systematische review is gekeken naar de manieren waarop onderzoekers onderscheid maken tussen rekenproblemen en dyscalculie bij kinderen in de schoolleeftijd en wat de bijbehorende kenmerken zijn. Er zijn 196 empirische studies geïncludeerd, gepubliceerd tussen 2013 en 2022. Het vaakst wordt onderscheid gemaakt door bij het classificeren van dyscalculie een strengere cut-off percentielscore te hanteren. Tussen onderzoeken naar rekenproblemen lijkt er wat betreft de cut-off score meer consistentie te zijn dan bij dyscalculie. Bij een rekenprobleem wordt bij 46% van de geïncludeerde studies een cut-off score van 25 gehanteerd. Bij dyscalculie varieert dit meer, waarbij het vaakst (29%) een cut-off score van 10 wordt gehanteerd. Daarnaast wordt bij rekenproblemen vaker een verband gevonden met een samenhangende factor dan bij dyscalculie. Verdere kenmerken zijn dat bij een rekenprobleem relatief vaker problemen worden gezien met de procedurele componenten en bij dyscalculie met het onthouden van rekenkundige feiten. Al met al hanteren onderzoeken veel verschillende classificatiecriteria, waardoor geen goed onderscheid gemaakt wordt tussen rekenproblemen en dyscalculie. Ook worden veel verschillende factoren en bijbehorende kenmerken gezien, waardoor het maken van onderscheid lastig is. Er zou meer consistentie moeten komen op het gebied van classificatiecriteria en er zou breder gekeken moeten worden naar bijbehorende kenmerken, zodat er beter onderscheid gemaakt kan worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 08:31
Last Modified: 11 Jul 2022 08:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/835

Actions (login required)

View Item View Item