Reinders, Susan (2022) ‘Ik kies gewoon de pabo die bij mij past en waar ik mij goed bij voel.’ De verschillen en overeenkomsten in motieven, concepties en teacher self-efficacy van reguliere pabo-studenten en academische pabo-studenten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorscriptie 28-6-2022.pdf Download (488kB) | Preview |
Abstract
Deze studie probeert een overzicht te geven welke redenen reguliere- en academische studenten hebben om de lerarenopleiding te starten en het leraarsberoep in te gaan. Ook wordt gekeken in hoeverre de groepen verschillen op teacher self-efficacy en of dit ook samenhangt met de motieven om voor het vak te kiezen. Het onderzoek maakt gebruik van een vragenlijst waarin de FIT-Choice Scale en Teacher' Sense of Efficacy Scale zijn verwerkt. Nederlandse reguliere- en academische pabo-studenten hebben meegedaan aan het onderzoek, waaruit bleek dat deze groepen om ongeveer dezelfde redenen kiezen voor het leraarsberoep. Werken met kinderen, vormgeven van de toekomst en verwachtingen van kennis en vaardigheden scoorden voor beide groepen hoog. Het laatste motief hangt samen met een hoge score die beide groepen hadden op teacher self-efficacy, waaruit blijkt dat hun idee over hun leerkrachtvaardigheden invloed heeft op de keuze voor de opleiding. Drie constructen lieten een significant verschil zien, dit waren: salaris, sociale ontrading en tevredenheid op keuze.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Fokkens-Bruinsma, M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 08:32 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 08:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/837 |
Actions (login required)
View Item |