Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van het sociale netwerk van ouders op de basisschoolkeuze

Brouwer, Pien J. (2022) De invloed van het sociale netwerk van ouders op de basisschoolkeuze. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_PienBrouwer.pdf

Download (250kB) | Preview

Abstract

Inleiding: De basisschoolkeuze is een belangrijk moment in het leven van ouders. Door de grote omvang van keuzemogelijkheden en informatiebronnen zijn er veel factoren om rekening mee te houden bij het maken van deze beslissing. Bekend is dat ouders praten over de basisschoolkeuze met familie, vrienden, kennissen, buurtgenoten en collega’s. Het is echter redelijk onbekend welke rol deze contacten precies spelen bij de basisschoolkeuze. Het doel van dit onderzoek was daarom om te achterhalen in hoeverre de basisschoolkeuze wordt beïnvloed door het sociale netwerk. Methode: Een zelf opgestelde enquête is ingevuld door 83 ouders met een kind of kinderen tussen de vier en zeven jaar oud. De gemiddelden van de mate van invloed van de sociale contacten werden vergeleken met elkaar door middel van een gepaarde t-test en een variantieanalyse (one-way-ANOVA). Ook werden de meest belangrijke persoon/personen en de minst belangrijke persoon/personen uit het sociale netwerk vergeleken met andere factoren die de basisschoolkeuze kunnen beïnvloeden (zoals bijvoorbeeld afstand tot de school) door middel van een gepaarde t-toets Resultaten: Over het algemeen praten ouders met hun partner, vrienden en ouder(s) over de basisschoolkeuze. Het merendeel van de ouders vraagt echter alleen hun partner om advies, de rest van het sociale netwerk wordt weinig om advies gevraagd. Hetzelfde geldt voor advies krijgen van het sociale netwerk. Volgens de ouders heeft de mening van hun partner dan ook de meeste invloed op de basisschoolkeuze en beïnvloeden vrienden, ouder(s) en broer(s) en/of zus(sen) de basisschoolkeuze weinig. Het sociale netwerk heeft meer invloed op deze beslissing volgens mannen, dan volgens vrouwen. Conclusie: Ook al praten ouders wel met hun vrienden en ouder(s) over de basisschoolkeuze, het schoolbeslissingsproces lijkt zich voornamelijk af te spelen tussen ouders onderling.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kretschmer, T.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 08:32
Last Modified: 11 Jul 2022 08:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/838

Actions (login required)

View Item View Item