Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe hebben kinderen het in Nederland? Op zoek naar de relatie tussen de kwaliteit van de leefomgeving en het welbevinden in tijd

Hunneman, D.J. (2022) Hoe hebben kinderen het in Nederland? Op zoek naar de relatie tussen de kwaliteit van de leefomgeving en het welbevinden in tijd. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis definitief - Dionne Hunneman - S3362116.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (612kB)

Abstract

Het VN-kinderrechtencomité is kritisch over hoe de kinderrechten in Nederland nageleefd worden (Convention of the Rights of the Child, 2022). Kinderrechten beogen het welbevinden en de kwaliteit van de leefomgeving van een kind te borgen (Kaime, 2018; Kennan et al., 2011). Uit meerdere onderzoeken blijkt dat wanneer de kwaliteit van de leefomgeving hoger is, het welbevinden van kinderen ook hoger is. Onbekend is echter of deze relatie beïnvloed wordt door de tijd. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen of tijd invloed heeft op de relatie tussen de kwaliteit van de leefomgeving en het welbevinden van een kind. Om deze relatie te onderzoeken, is er gebruik gemaakt van data van de kinderombudsman. Deze bestaat uit drie verschillende cohorten van kinderen uit de jaren 2016, 2018 en 2020 (N=5048), waarbij de kwaliteit van de leefomgeving door middel van de BIC-S vragenlijst is uitgevraagd. Daarnaast is er een schaalvraag toegevoegd over het welbevinden van kinderen. Uit de meervoudige regressieanalyses komt naar voren dat de kwaliteit van de leefomgeving in het gezin en de samenleving significante voorspellers voor het welbevinden van kinderen zijn en dat tijd een beperkte invloed heeft op deze relaties. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het welbevinden relatief stabiel blijft ondanks gebeurtenissen die plaatsvinden. Een kanttekening van dit onderzoek is de selecte steekproef. Een aanbeveling is om in Nederland het welbevinden van kinderen met een beperking te onderzoeken. Andere mogelijke verklaringen, kanttekeningen en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden in het onderzoek besproken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J. and Zijlstra, A.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 08:43
Last Modified: 11 Jul 2022 08:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/846

Actions (login required)

View Item View Item