Heerink, K. (2022) Sociale identiteitsontwikkeling en groepsvorming in verschillende onderwijsniveaus. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Eindversie_Heerink.pdf Restricted to Repository staff only Download (486kB) |
Abstract
Het is een uitdaging voor scholen en docenten om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun identiteit. Het draagvlak op scholen kan worden verbeterd door meer kennis op te doen over sociale identiteitsontwikkeling. Dit onderzoek is geïnteresseerd in de verschillen tussen verschillende onderwijsniveaus in sociale identiteitsvorming en groepsvorming van jongeren tussen 16 en 18 jaar op middelbare en professionele scholen in Noord-Nederland. Er is gekeken naar verschillen tussen havo/vwo en mbo. Er zijn zes focusgroepen gehouden met elk vier tot zes respondenten. In totaal zijn dertig respondenten bij dit onderzoek betrokken. De transcripten van de focusgroepen werden gecodeerd en thematisch geanalyseerd. De belangrijkste thema's die naar voren kwamen zijn 'Mogelijke groepen en rollen', 'Betekenis van groepen', 'Bewustwording van groepen', 'Attitude' en 'Wederzijdse relaties'. Concluderend is de groepsvorming voor beide opleidingsniveaus nagenoeg gelijk. De groepen en rollen die door de jongeren van beide opleidingsniveaus worden genoemd, zijn vergelijkbaar. Maar de relaties met medestudenten waren anders. Jongeren van beide opleidingsniveaus menen dat de band met medestudenten op hun eigen school hechter is dan op andere opleidingsniveaus. Daarnaast hoeven jongeren uit de HA en VWO niet iemand te zijn die ze niet zijn, omdat daar minder hiërarchie is. Maar de relaties met medestudenten waren anders. Jongeren van beide opleidingsniveaus menen dat de band met medestudenten op hun eigen school hechter is dan op andere opleidingsniveaus. Daarnaast hoeven jongeren uit de havo en vwo niet iemand te zijn die ze niet zijn, omdat daar minder hiërarchie is. Maar de relaties met medestudenten waren anders. Jongeren van beide opleidingsniveaus menen dat de band met medestudenten op hun eigen school hechter is dan op andere opleidingsniveaus. Daarnaast hoeven jongeren uit de havo en vwo niet iemand te zijn die ze niet zijn, omdat daar minder hiërarchie is. Daarnaast worden scholieren uit de havo en vwo als serieuzer gezien door scholieren uit het mbo die zichzelf kinderachtiger vinden. Verder onderzoek zou dieper kunnen ingaan op leerlingen van verschillende onderwijsniveaus en op ondersteuning door leraren om hun identiteit te helpen ontwikkelen. Een goed ontwikkelde identiteit verkleint de kans op psychische problemen en vergroot het functioneren in sociale situaties.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Os, E.C.C. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 08:44 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 08:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/848 |
Actions (login required)
View Item |