Vijver, R.R. van der (2022) Hoe kunnen de ervaringen en behoeftes van wachtenden voor gespecialiseerde GGZ-behandeling worden begrepen? Master thesis, Psychology.
Text
s3342247_R.R.van.der.Vijver_MasterThesis_Ervaringen_behoeftes_wachtenden.pdf Restricted to Repository staff only Download (439kB) |
|
Text
Toestemming vertrouwelijkheid master thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (50kB) |
Abstract
Achtergrond: Voor patiënten met complexe psychische problemen zijn de wachttijden erg lang. Te lang wachten op een behandeling leidt mogelijk tot meer klachten, een lagere levenskwaliteit en uiteindelijk zwaardere zorg. Doel: Omdat de wachttijd een grote impact lijkt te hebben en door wachtenden op verschillende wijze ervaren lijkt te worden is het doel van het huidige onderzoek om te onderzoeken wat de 1) ervaringen met en 2) behoeftes tijdens de wachttijd zijn van mensen met psychische klachten die op de wachtlijst staan van de gespecialiseerde GGZ. Methode: Dit kwalitatieve onderzoek is gebaseerd op de principes van de gefundeerde theoriebenadering waarbij gebruik wordt gemaakt van semigestructureerde diepte-interviews. Negen deelnemers die werden geworven binnen de context van het online eHealth programma Wacht@ctief waren bereid deel te nemen aan het onderzoek. Transcripten van de interviews werden geanalyseerd met behulp van een thematische analysebenadering om belangrijke thema’s te achterhalen. Resultaten: Men uit de behoefte aan het ervaren van verbondenheid met anderen, een gevoel van empowerment over het eigen leven en hoop en optimisme. Het ontbreken van deze elementen heeft een negatieve invloed op de ervaring van de wachttijd en maakt de wachttijd zwaarder. De soort ondersteuning die wachtenden nodig hebben tijdens de wachttijd lijkt ook af te hangen van de mate van verbondenheid, empowerment en hoop en optimisme. Conclusie: De resultaten van dit onderzoek suggereren dat de wachttijd begrepen kan worden als een persoonlijk herstelproces waarbij gepersonaliseerde interventies ontwikkeld kunnen worden aansluitend op de mate van verbondenheid, empowerment en hoop en optimisme die men ervaart. Sleutelwoorden: ervaringen en behoeftes wachttijd, kwalitatief onderzoek, gefundeerde theoriebenadering, CHIME-model, eHealth
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hout, W.J.P.J. van |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 08:45 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 08:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/849 |
Actions (login required)
View Item |