Siepel, Lucianne, L.A. (2022) Het verbeteren van de overgang tussen onderwijs en arbeidsmarkt met behulp van bedrijven. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk Siepel, L.pdf Download (387kB) | Preview |
Abstract
Verschillende studies geven kennis over hoe het onderwijs kan bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar welke bijdrage bedrijven kunnen leveren. Dit artikel is gericht op hoe bedrijven beginnende professionals zo goed mogelijk kunnen begeleiden in de overgang van onderwijs naar een werkplek. Om hier inzicht in te krijgen is er een case studie gedaan bij een bedrijf. Hierbij zijn twee beginnende professionals, twee ervaren professionals en iemand van de administratie geïnterviewd. Deze interviews zijn gefocust op de kennis en vaardigheden die professionals nodig hebben in hun werk en op de begeleiding die het bedrijf biedt. Uit de resultaten blijkt dat ze bij dit bedrijf gebruik maken van een inwerkperiode van drie maanden waarbij de beginnende professionals worden begeleid door meer ervaren professionals en dat ze zo de benodigde vaardigheden en kennis vergaren. Daarnaast worden verschillende cursussen aangeboden en zijn er wekelijks interventies waarbij kennis uitgewisseld wordt. De ervaringen van de professionals lijkt te concluderen dat deze manier van begeleiden en ondersteunen goed werkt. Kennis en vaardigheden worden stap voor stap vanuit de theorie in de praktijk geleerd, dit is belangrijke integratie voor beginnende professionals. Er wordt dan ook aanbevolen voor andere bedrijven om te bekijken hoe ze deze manier van integratie kunnen toepassen in een manier dat binnen het bedrijf past en aansluit bij de behoeften van de beginnende professionals.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Linden, C.J. van der and Smulders, M.J. and Poppinga, C.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 08:46 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 08:46 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/850 |
Actions (login required)
View Item |