Javascript must be enabled for the correct page display

Towards meaningful participation of unaccompanied refugee minors in buddy projects in the Netherlands

Arends, Emmeke (2022) Towards meaningful participation of unaccompanied refugee minors in buddy projects in the Netherlands. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Arends_S3312690_Masterthesis_Final.pdf

Download (704kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze studie was om te onderzoeken hoe de manier waarop maatjesprojecten voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV’s) in Nederland tegemoetkomen aan de behoeften en wensen van de AMV’s kan worden verbeterd, om het gat in de bestaande kennis te vullen en om de veerkracht van de AMV’s te ontwikkelen. Een bureaustudie is uitgevoerd om een overzicht van de organisaties en huidige maatjesprojecten die bij AMV’s betrokken zijn te maken. Er zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij vijf experts die met deze organisaties en projecten werken. Het perspectief van de AMV’s is onderzocht aan de hand van een eerder onderzoek van iemand anders. Er is een infographic gemaakt voor de membercheck. De bureaustudie heeft laten zien dat er veel organisaties en maatjesprojecten zijn betrokken bij AMV’s in Nederland. Ze verschillen van elkaar en de projecten komen en gaan. De meeste maatjesprojecten nemen de stem van de AMV nauwelijks mee. De experts erkennen het belang van zinvolle participatie, maar vinden het vaak lastig om daarnaar te handelen. Veelal zien ze dat mensen die met AMV’s werken niet goed luisteren, alleen de beperkingen zien en verwachten dat AMV’s niet zeggen wat ze niet leuk vinden. Tegelijkertijd zijn AMV’s vaak niet gewend om hun mening te geven, krijgen ze de mogelijkheid niet of durven ze niet, terwijl ze dit wel willen. Dit onderzoek heeft aangetoond dat hoewel zinvolle participatie belangrijk is voor maatjesprojecten en AMV’s in het bijzonder, de implementatie van deze vorm van betrokkenheid meer onderzoek vereist naar het perspectief van de AMV’s wat betreft zinvolle participatie en de methoden die integratie, zinvolle participatie en veerkracht met elkaar verbinden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Linden, C.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 10:10
Last Modified: 11 Jul 2022 10:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/854

Actions (login required)

View Item View Item