Javascript must be enabled for the correct page display

De eerste stappen naar een voorwaardelijke muziekinterventie voor personen met een (Z)EVMB; een beschrijving en een literaire vergelijking

Land, L (2022) De eerste stappen naar een voorwaardelijke muziekinterventie voor personen met een (Z)EVMB; een beschrijving en een literaire vergelijking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ThesisLLand_S3962474_eindversie_mei2022.pdf

Download (489kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Vanwege de afhankelijkheid van verzorgers van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking, is waardevolle zorg nodig om een hoge kwaliteit van leven te bereiken (Buntinx & Schalock, 2010). Evidence-based interventies zijn nodig om dit doel te bereiken. In een wooninitiatief in Noord-Nederland wordt een muziekinterventie aangeboden aan twee bewoners met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. De eerste stap om de kwaliteit van deze interventie te onderzoeken, is om deze interventie te beschrijven met behulp van de elementen uit Van Yperen et al. (2008): Doel en resultaten, doelgroep, aanpak (duur, frequentie, beschikbaarheid, locatie, uitvoeringseisen en activiteiten) en context. Tevens is de interventie vergeleken met gelijkaardige bestaande muziekinterventies (Van Yperen et al., 2008). Methode: Het onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een case study. Zes studies zijn geïncludeerd en geanalyseerd aan de hand van de elementen uit Van Yperen et al. (2008). De muziekinterventie, gegeven in het wooninitiatief, is onderzocht door middel van interviews met de twee uitvoerder, de begeleiders en beide moeders van de twee bewoners. Resultaten: Het doel van de interventie in de case study is om de communicatie van de twee bewoners te vergroten en daarmee hun welzijn te verbeteren. Dit sluit aan bij de muziekinterventies zoals beschreven in de literatuur. Ook plezier maken en het hebben van een ontspannen gevoel zijn doelen die nagestreefd werden. De interventie is gestructureerd, duurt ongeveer 30 minuten en wordt minstens één keer per week aangeboden. Dit kwam overeen met de muziekinterventies in de literatuur. Overigens worden de uitvoeringseisen in de literatuur nauwelijks beschreven. Wanneer ze echter wel worden beschreven, zijn ze vergelijkbaar met de eisen van de uitvoerders van de muziekinterventie die in het wooninitiatief wordt aangeboden, namelijk de ervaring met de doelgroep. Conclusie: De elementen zijn beschreven die een impressie geven van de muziekinterventie binnen het wooninitiatief. Bovendien komt de interventie die in het wooninitiatief wordt aangeboden grotendeels overeen met de in de literatuur gevonden muziekinterventies. Om meer inzicht te krijgen in de elementen die bijdragen aan het doel van de interventie, wordt nader onderzoek naar de kwaliteit van de interventie aanbevolen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 10:11
Last Modified: 11 Jul 2022 10:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/855

Actions (login required)

View Item View Item