Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van ouders bij het maken van de profielkeuze volgens vmbo-leerlingen: kwalitatief onderzoek

Boeve, Melanie (2022) De rol van ouders bij het maken van de profielkeuze volgens vmbo-leerlingen: kwalitatief onderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Melanie Boeve S4145658.pdf

Download (235kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek is om de rol van de ouders te onderzoeken bij het maken van de profielkeuze volgens vmbo-leerlingen. Eerder onderzoek toont aan dat leerlingen beïnvloed kunnen worden door hun ouders, leraren en leeftijdsgenoten bij het maken van loopbaankeuzes (Chinyamurindi et al., 2021; Entrich, 2019). De manier dat leerlingen hun ouders zien als een invloed op hun gemaakte keuze is nog niet eerder onderzocht. Om dit te beantwoorden zijn de volgende stappen genomen. De data zijn verzameld in 2019 als onderdeel van het Flow-VO project. Acht interviews van verschillende scholen zijn geselecteerd voor dit onderzoek. De interviews zijn gehouden met ongeveer drie leerlingen per keer, tweeëntwintig vmbo-leerlingen in totaal. De interviews zijn opgenomen en getranscribeerd. De transcripten zijn gebruikt om de interviews te coderen in ATLAS.ti. De Constant Comparative Method (CCM) is gebruikt om de interviewdata te analyseren en te vergelijken (Boeije, 2002). Vier thema’s zijn daaruit voortgekomen: (1) hoeveelheid invloed ouders, (2) in gesprek met ouders, (3) ouders als rolmodel en (4) ouders betrekken bij profielkeuzeactiviteiten. Deze resultaten komen deels overeen met de rationele keuzetheorie, waar gezegd wordt dat keuzes worden gemaakt gebaseerd op een afweging van verschillende opties (Cornish & Clarke, 1987). Wanneer leerlingen in gesprek zijn met hun ouders over de profielkeuze, zeggen de leerlingen dat hun ouders dat op verschillende manieren aanpakken, zoals hun verwachtingen uiten of de leerling zijn eigen keuze laten maken. Anders dan de rationele keuzetheorie stelt, dit onderzoek laat zien dat – volgens vmbo leerlingen – ouders van invloed kunnen zijn op het beslissingen maken op meerdere manieren, bijvoorbeeld door een rolmodel te zijn. Dit onderzoek illustreert dat de ouders van leerlingen een belangrijke rol spelen in het profielkeuzeproces.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H. and Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 10:11
Last Modified: 11 Jul 2022 10:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/856

Actions (login required)

View Item View Item