Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe draagt de leeromgeving bij aan de interactie tussen studenten, het vormen van sociaal kapitaal en de verschillende vormen van betrokkenheid van de student?

Roebroek, Marle (2022) Hoe draagt de leeromgeving bij aan de interactie tussen studenten, het vormen van sociaal kapitaal en de verschillende vormen van betrokkenheid van de student? Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
220514_4881648MarleRoebroekTheis01-06.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (528kB)

Abstract

Studentenbetrokkenheid wordt beschouwd als een belangrijke indicator voor het afronden van een opleiding. Vanwege dit belang is het voor onderwijsinstellingen nuttig om inzicht te krijgen in welke onderdelen van de leeromgeving invloed hebben op de studenten betrokkenheid. Studenten betrokkenheid is een multidimensionaal construct dat bestaat uit emotionele, gedragsmatige, cognitieve en eigenaarschap betrokkenheid. Emotionele betrokkenheid bestaat uit het gevoel dat studenten hebben ten opzichte van de leeromgeving en de sociale relaties die bestaan binnen de leeromgeving. Gedragsmatige betrokkenheid wordt weerspiegeld in het gedrag van de studenten binnen de leeromgeving en cognitieve betrokkenheid is de bereidheid van studenten om te leren. Het meest recent ontwikkelde aspect is eigenaarschap betrokkenheid. Eigenaarschap betrokkenheid is de bijdrage van studenten aan het eigen maken van het leermateriaal. Dit onderzoek richt zich op interactie met medestudenten en sociaal kapitaal binnen de leeromgeving. Met de volgende onderzoeksvragen: “Hoe faciliteert de leeromgeving de interactie tussen studenten en daarmee het opbouwen van sociaal kapitaal?” en “Hoe draagt sociaal kapitaal bij aan de vier vormen van betrokkenheid?” Voor dit onderzoek hebben 21 mbo-studenten deelgenomen aan een semigestructureerd interview. De resultaten laten zien dat de leeromgeving interactie met medestudenten kan beïnvloeden door middel van samenwerkingsprojecten, omdat de studenten afhankelijk zijn van elkaar en de aanwezigheid van medestudenten in dezelfde klas met vergelijkbare ervaringen. Sociaal kapitaal bestaat in de structuur van de sociale netwerken van de studenten en ontwikkelt zich door interacties met medestudenten binnen de leeromgeving. Kenmerkend voor sociaal kapitaal is dat de middelen zijn ingebed in de sociale netwerken, dat studenten gemakkelijk toegang hebben tot de middelen en dat de middelen voor bepaalde doeleinden worden gebruikt. In dit onderzoek geven studenten aan dat ze hun sociale hulpbronnen gebruiken binnen de onderwijsinstelling. De sociale hulpbronnen bestaan uit medeleerlingen, docenten en soms ouders, maar de ouders bevinden zich buiten de formele leeromgeving. Binnen de leeromgeving vragen studenten vooral de hulp van medestudenten en docenten. Studenten vragen hun medestudenten om hulp, bijvoorbeeld als ze een les hebben gemist en verduidelijking nodig hebben of waar ze de juiste boeken voor de vakken kunnen vinden. Volgens de respondenten van dit onderzoek is het gemakkelijk om medestudenten om hulp te vragen omdat ze zich in een vergelijkbare omgeving bevinden. Studenten vragen hun docenten om hulp tijdens de les om een bepaald onderwerp te verduidelijken. De bronnen van sociaal kapitaal dragen bij aan emotionele betrokkenheid, gedragsmatige betrokkenheid en eigenaarschap betrokkenheid. De resultaten suggereren dat sociaal kapitaal niet bijdraagt aan cognitieve betrokkenheid. De bevindingen hebben praktische implicaties voor onderwijsinstellingen voor het implementeren van interventies om interpersoonlijke relaties binnen de leeromgeving te ontwikkelen en verbeteren, de planning vaardigheden van de studenten te verbeteren en kansen te creëren voor studenten om een bijdrage te leveren aan de manier van leren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2022 10:12
Last Modified: 11 Jul 2022 10:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/858

Actions (login required)

View Item View Item