Wolting, C. (2022) Behoeften en ervaringen van kinderen en jongeren als nabestaanden van suïcide in het gezin. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
2021_Thesis_Wolting_S4909895_volledig_Tweedebeoordelaar.pdf Restricted to Repository staff only Download (481kB) |
Abstract
In huidig onderzoek is middels een narratieve (kwalitatieve) synthese van de literatuur, onderzocht welke ervaringen en behoeften kinderen en jongeren hebben als nabestaande van suïcide in het gezin, omtrent formele en informele hulp. Binnen dit onderzoek omvat formele hulp, hulp geboden door professionals die daarvoor zijn opgeleid en informele hulp omvat elke vorm van hulp van familie, vrienden of gemeenschapsbronnen, zoals kerken. Middels Engelse zoektermen en Medical Subject Heading termen (waarbij synoniemen van een begrip worden meegenomen in de zoekresultaten) zijn vijf databases PsychINFO, ERIC, Web of Science, PubMed en Medline doorgezocht. Meer dan de helft van de geïncludeerde onderzoeken (78%) richt zich mede op eerstegraads familieleden in de vorm van kinderen. De andere studies verzamelden behoeften en ervaringen van tweedegraads familieleden, dat wil zeggen broers en zussen als nabestaanden van suïcide in het gezin of ooms, tantes en schoonfamilie. Middels huidig onderzoek kan geconcludeerd worden dat er omtrent formele hulp veel overeenkomsten zijn tussen de behoeften en ervaringen van eerstegraads en tweedegraads familieleden als nabestaande van suïcide in het gezin. Echter, er valt nog veel winst te behalen in de kwaliteit van de aangeboden formele hulp. De ontevredenheid over de kwaliteit van formele hulp wordt gekenmerkt door de manier van handelen van sommige professionals. Suggesties voor medicaties, volle agenda’s van professionals, kosten van de behandeling, onvoldoende communicatie en begrip en het gevoel van gebrek aan respect en empathie door de houding en acties van professionals binnen de psychische hulp markeren deze ontevredenheid. Daarentegen werd de doorverwijzing naar een rouwspecialist over het algemeen als prettig ervaren. De wens tot beschikbaarheid van psychische hulp (zo lang als nodig beschikbaar), het aanbieden van psychische hulp ongeacht een expliciet geuite behoefte, het herhalen van psychische hulpaanbiedingen, empathische en respectvolle ontmoetingen binnen de psychische hulp en het verkrijgen van praktische informatie omtrent psychische formele hulp zijn zoal behoeften van eerstegraads en tweedegraads familieleden. Gericht op informele hulp komt in de literatuursynthese naar voren dat veel kinderen en jongeren als nabestaanden van suïcide in het gezin informele hulp verkregen, maar zij het lastig vinden om eigen behoeften te herkennen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 11:33 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 11:33 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/861 |
Actions (login required)
View Item |