Ridder, Gemma (2022) Meer vertrouwen in de toekomst: de invloed van burgerschapsonderwijs, sociaal kapitaal, cultureel kapitaal en economisch kapitaal. Bachelor thesis, Sociology.
|
Text
BAW_GemmaRidder_s3808289.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
In het regeerakkoord “Vertrouwen in de toekomst” uit 2017 is de verwachting gewekt dat het vertrouwen in de toekomst toeneemt als de burgerschapsopdracht beter gespecifieerd wordt (Ministerie van Algemene Zaken, 2017). Naast het burgerschapsonderwijs spelen meer factoren een rol als het gaat om het vertrouwen dat mensen in de toekomst hebben. Zo beschrijft Bourdieu drie vormen van kapitaal (sociaal, cultureel en economisch) waarbij geldt dat een groter kapitaal samengaat met meer vertrouwen in de toekomst (1986). In dit onderzoek is gekeken wat de invloed van de drie vormen van kapitaal op het vertrouwen in de toekomst is en welke invloed burgerschapsonderwijs hiernaast kan hebben op het vertrouwen in de toekomst. Daarnaast is ook gekeken of het effect van burgerschapsonderwijs op het vertrouwen in de toekomst anders is voor leerlingen uit verschillende economische milieus. Tot slot is er gecontroleerd voor de variabelen geslacht en het eigen verwachte opleidingsniveau van de leerlingen. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: "Wat is, naast het effect van sociaal en cultureel kapitaal, de invloed van burgerschapsonderwijs op het vertrouwen dat leerlingen in de toekomst hebben en welke rol speelt het economische kapitaal hierin?". De verwachtingen waren dat er een positief effect bestond tussen het vertrouwen in de toekomst en burgerschapsonderwijs (hypothese 1), economisch kapitaal (hypothese 2), sociaal kapitaal (hypothese 4) en cultureel kapitaal (hypothese 5). Daarnaast werd ook verwacht dat het effect van burgerschapsonderwijs op het vertrouwen in de toekomst kleiner is naarmate het economische kapitaal groter is (hypothese 3). Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van de data van het ICCS-onderzoeksprogramma uit 2016. In dit onderzoek is alleen gekeken naar leerlingen uit Nederland en is er een selectie gemaakt van de data waardoor de uiteindelijke steekproef bestond uit 243 scholieren. Voor het toetsen van de hypothesen is gebruik gemaakt van lineaire regressie. Ondanks dat de resultaten voor geen enkele hypothese statistische ondersteuning bieden, blijkt wel dat sociaal en cultureel kapitaal beide een invloed hebben op het vertrouwen in de toekomst en dat naast deze invloed burgerschapsonderwijs nog een minimale bijdrage levert voor het vertrouwen dat leerlingen in de toekomst hebben. Ook blijkt uit de resultaten dat economisch kapitaal een rol speelt in het verband tussen het vertrouwen in de toekomst en burgerschapsonderwijs, maar dat het verband twee kanten op gaat. Enerzijds wordt het verband tussen burgerschapsonderwijs en vertrouwen in de toekomst kleiner als het economische kapitaal toeneemt en anderzijds wordt het verband tussen burgerschapsonderwijs en vertrouwen in de toekomst juist groter bij een groter economisch kapitaal. De invloed van economisch kapitaal op het effect van burgerschapsonderwijs op het vertrouwen in de toekomst is dus verschillend voor verschillende vormen van burgerschapsonderwijs. Binnen dit onderzoek is het niet mogelijk geweest om sociaal, cultureel en economisch kapitaal volledig te meten. De gevonden effecten zullen mogelijk anders zijn wanneer de concepten volledig gemeten zouden worden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Huitsing, G.E. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | None [Bachelor Sociology] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 11:32 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 11:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/862 |
Actions (login required)
View Item |