Berkum, Anne van (2022) The (un)remarkable commemorations: An inquiry on the centennial anniversary of Article 23 of the Dutch Constitution. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ResearchThesis - A van Berkum - S2990482 - final.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
De (on)opmerkelijke herdenkingen In 2017 herdachten zeven publicaties en dertien evenementen het honderjarig jubilieum van Artikel 23. Artikel 23 is de reden waarom er in Nederlands zo veel scholen met verschillende ideologieën bestaan, daarom is het opmerkelijk dat het minder publiek gevierd is. Daarnaast zijn de herdenkingen ook opmerkelijk in on-opmerkzaamheid, dit staat in contrast met het idee van het vieren van een jubileum. Het doel van deze these is het onderzoeken van de herdenkingen van honderd jaar vrijheid van onderwijs; wat gebeurde er, wie was er, en wat waren de belangrijkste thema’s. Deze informatie is verzameld in een dataset, via digitale geschiedenis methode. De belangrijke thema’s zijn gededuceerd via thematische analyse: politiek hoogstandje, politieke dreiging, onderwijs en religie. Uiteindelijk werden de herdenkingen van 2017 in een groter onderzoeksveld geplaatst van herdenkingscultuur en history of knowledge, specifiek de arena’s en actoren van kennis. De data resulteerde in publicaties en herdenkingen van verschillende soorten (de arena’s), en actoren met een onderwijs, politieke, en religieuze achtergronden. Dit is in lijn met de sociale/kennis sferen waarin de arena’s en actoren zich bewegen. Daarnaast waren de herdenkingen voornamelijk reflectief, in overeenstemming met onderwijs-herdenkingen, maar niet met herdenkingscultuur in het algemeen. Deze these voegt toe aan het onderzoeksveld dat de circulatie van de belangrijke thema’s van Art. 23 in de herdenkingen van het grootste belang waren, maar dat de kennis voornamelijk in eigen sociale sferen bleef.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Westberg, B.A.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2022 12:17 |
Last Modified: | 11 Jul 2022 12:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/864 |
Actions (login required)
View Item |